CÓRKA TRENERA

Scenariusz: Krzysztof Umiński, Łukasz Grzegorzek

Reżyseria: Łukasz Grzegorzek

Ten film nie dostał się do konkursu głównego Festiwalu w Gdyni. Warto zadać pytanie, czym kierują się selekcjonerzy, którzy nie dostrzegają wartości w "Córce trenera", a dostrzegają ją w filmach dla nikogo jak "Dziura w głowie" i "Autsajder" albo w filmach o niczym jak "Kamerdyner"? Być może kierują się nazwiskiem twórcy. Być może to nie jest festiwal najlepszych polskich filmów, ale festiwal filmów ludzi najbardziej związanych z organizatorami. Tego oczywiście nie wiem, jestem tylko poczytnym blogerem, ale wiem na pewno, że "Córka trenera" to dobry film, lepszy od połowy filmów pokazywanych w tym konkursie.

Co można było poprawić w konstrukcji tej opowieści, żeby ten dobry film był bardzo dobry? Teraz jest tak:

1 Kto jest bohaterem i jak wygląda jego zwykłe życie?
Maciej jest samotnym ojcem i trenerem swojej 17 letniej córki Wiktorii. Razem spędzają wakacje, jeżdżąc po Polsce i biorąc udział w lokalnych turniejach tenisa. Maciej całą swoją uwagę poświęca córce. Trzyma dyscyplinę i zależy mu na wynikach. Szykują się na mistrzostwa Polski.

2 Co nagle zaburza jego zwykłe życie?
Na jednym z turniejów Maciej widzi utalentowanego Igora.

3 Na osiągnięcie jakiego celu decyduje się w wyniku tego zaburzenia?
Maciej postanawia zaopiekować się Igorem i również go trenować. Chłopak podróżuje z Maciejem i Wiktorią, mieszka z nimi, stosuje się do nauk trenera Macieja.

Tu pojawia się problem konstrukcyjny: jeśli zaburzeniem w zwyczajnym życiu Macieja jest spotkanie Igora, to cel Macieja związany z Igorem nie jest konkretny. Nie wiadomo, co bohater chce osiągnąć, biorąc Igora do swojej rodzinnej ekipy. Wiadomo natomiast, jaki konkretny cel ma od początku, zanim spotyka Igora: chce wygrać z córką mistrzostwa Polski. Jednak to pojawienie się Igora jest katalizatorem przeszkód na drodze Macieja do tego celu, ale jego pojawienie się nie wynika ze sposobu, w jaki Maciej realizuje cel. Te dwie rzeczy są niepołączone.

4 Jakie przeszkody napotyka, próbując osiągnąć ten cel?
Czyli cel, który jest jasny od początku: wygrać z córką mistrzostwa Polski.
• Młodzi są nastolatkami i odkrywają życie.
• On nie ma życia poza tenisem, co jeszcze bardziej ich dystansuje.
• Wiktora nie chce już trenować, kończy karierę.
• Igor nie chce być jego podopiecznym.

Tutaj drugi problem: Jeśli jedynym, zrozumiałym celem Macieja jest wygrać z córką mistrzostwa Polski, to ta sprawa wyjaśnia się w momencie, gdy córka nie bierze udziału w meczu i ogłasza, że kończy karierę. Późniejsze reakcje Macieja i jego sprzeczka z Igorem mają duże znaczenie dla niego jako postaci, ale nie mają żadnego znaczenia dla dramaturgii, ponieważ na tym etapie opowieści nie ma już dramaturgii. Nie ma żadnego konfliktu, na rozwiązanie którego widz może czekać.

5 Czego się uczy pokonując te przeszkody?
Maciej odpuszcza swoje ambicje i pozwala córce żyć własnym życiem.

6 Co robi w kulminacji w wyniku tej nauczki?
Hmm... Być może jako kulminację można rozpoznać wyprawę na dworzec i pożegnanie córki.

Tutaj trzeci problem: nie ma kulminacji, ponieważ główny konflikt został rozwiązany wcześniej. W trakcie podróży na dworzec Maciej jest reaktywny. Już dzień wcześniej zaakceptował to, że córka skończyła karierę i w tej sytuacji nic od niego nie zależy. Jak jej nie podwiezie, to pójdzie sama. Natomiast później, po porzuceniu swojego celu, Maciej też nie ma nowego celu. Jedzie do baru jeść niezdrowe jedzenie, którego unikał. Potem jedzie na turniej obserwować Igora. Wszyscy patrzą na mecz, ale on jedyny patrzy tylko na chłopaka. Nie jest jasne, czy powrócił jako najedzony niezdrowych przekąsek empatyczny trener, czy jest to gorzkie pożegnanie z utalentowanym podopiecznym, którego stracił.


Mimo problemów konstrukcyjnych, ten film jest dobry, ponieważ porusza interesujący temat i sposób, w jaki prowadzona jest opowieść, jest angażujący. Jestem blisko tych bohaterów, ich relacja jest ciekawa i cieszę się, że Wiktoria zdecydowała się na pójście swoją drogą, a Maciej zrozumiał, że musi zmienić swoje życie. Gdybym miał sugerować zmiany na poziomie konstrukcji, to sugerowałbym taki przebieg:

1 Kto jest bohaterem i jak wygląda jego zwykłe życie?
Maciej jest taki sam i robi to samo, ale w ekspozycji są jeszcze dwie rzeczy:
• Wiktoria od początku chce mieć chociaż trochę normalnego życia, na przykład zamiast biegać chce iść z ojcem do kina, ale on każe jej biegać.
• Maciej ma wątpliwości dotyczące talentu córki. On już widzi, że córka nie będzie najlepsza na świecie, jako super trener musi to widzieć. Ale jej o tym nie mówi i sam siebie oszukuje, że ich misja ma sens. Nie znamy jeszcze jego wyroku, widzimy tylko wątpliwość. Dlatego jego oczy chętnie szukają talentów jak Igor.

2 Co nagle zaburza jego zwykłe życie?
Na jednym z turniejów Maciej widzi utalentowanego Igora.

3 Na osiągnięcie jakiego celu decyduje się w wyniku tego zaburzenia?
Maciej postanawia trenować Igora, ale ma to związek z treningiem Wiktorii. On tłumaczy córce, że przyda im się ktoś lepszy, kto ją wyciągnie na wyższy poziom. Na tym etapie sam jeszcze w to wierzy, ale tak naprawdę potrzebuje Igora, bo Igor ma szansę stać się mistrzem, którym jego córka nigdy się nie stanie. Celem Maciej jest: wykorzystać Igora, by pomógł córce wygrać mistrzostwa Polski.

4 Jakie przeszkody napotyka, próbując osiągnąć ten cel?
Podobne i kilka nowych:
• Młodzi są nastolatkami i odkrywają życie.
• On nie ma życia poza tenisem, co jeszcze bardziej ich dystansuje.
• Są momenty, kiedy Maciej musi wybrać trening z Wiktorią czy Igorem, bo na przykład jest tylko jeden wolny kort. Wybiera córkę, ale po wahaniu, które ona widzi. Jest zaskoczona, że to nie był dla ojca oczywisty wybór. Ta z trudem ukrywana fascynacja ojca do Igora buduje w Wiktorii motywację do decyzji, by porzucić karierę tenisistki.
• Jeśli Maciej na początku filmu słyszy groźbę, że sobie rozwali kolano, to musi sobie to kolano rozwalić w najgorszym momencie. Bez tego ta diagnoza po czasie jego pełnej aktywności okazuje się nietrafiona, zagrożenie okazuje się fałszywe.
• Wiktora nie chce już trenować, kończy karierę. Jedzie do domu po kłótni z ojcem, nie ma przytulenia i pogodzenia. Wiktoria zarzuca mu, że i tak od początku bardziej interesował się Igorem, więc powinien się cieszyć, że niezdolna córka już mu nie zajmuje czasu.
• Igor nie porzuca Macieja, ciągle jest jego podopiecznym. Maciej traci tylko córkę.

5 Czego się uczy pokonując te przeszkody?
Maciej odpuszcza swoje ambicje i staje się ojcem, jakiego jego córka potrzebuje.

6 Co robi w kulminacji w wyniku tej nauczki?
Dzień mistrzostw Polski! W trzeci akt Maciej wchodzi z nowym celem, który jest pochodną poprzedniego celu: wygrać z Igorem mistrzostwa Polski. Rano Wiktoria pojechała pociągiem do rodzinnego domu, rozstali się w sporze. Maciej został, trenuje swojego ukochanego pupila Igora. Chłopak wygrywa kolejne mecze, ale Maciej jest coraz mniej zainteresowany i coraz bardziej zestresowany. Gdy Igor ma zagrać w wielkim finale, Maciej rezygnuje! Życzy Igorowi powodzenia, mówi że na pewno sobie poradzi, daje mu ostatnią radę, żeby nie pił kolki i jedzie! Dzwoni do córki i pyta, czy pójdzie z nim dziś do kina. Wiktoria długo nie odpowiada, on płacze ze słuchawką przy uchu, w końcu ona mówi że tak! Pójdzie! On się cieszy przez łzy, jedzie, płacze i nie może przestać się uśmiechać.

Teraz to jest film o gościu, który musi porzucić marzenia o tenisie, a mógłby to być film o gościu, który musi nauczyć się być ojcem. Mimo że opiekuje się córką, mimo że spędza z nią cały czas, to nie robi tego, co musi robić każdy ojciec: nie słucha jej potrzeb i nie wierzy w nią. Teraz to opowieść o rozstaniu, a mogłaby być opowieścią o połączeniu.

Gdybym zobaczył na końcu scenę, w której on porzuca swojego utalentowanego młodego mistrza i jedzie, żeby iść z córką do kina, to płakałbym tak jak on i komisja selekcyjna w Gdyni też by płakała i mówiliby "Dobra, już czort z tym Bajonem i jego pozbawionymi historii filmami, dajemy tu Grzegorzka na jego miejsce, on dostanie Srebrne Lwy."


Przeczytaj inne analizy

KURIER

To najbardziej antypolski film, jaki widziałem. Nie oceniam faktów historycznych, oceniam tylko opowieść inspirowaną tymi faktami. Ta opowieść buduje wizerunek Polaków jako idiotów.

CZYTAJ

KOBIETY MAFII 2

Ten film jest dokładnie taki sam jak pierwsza część, tylko gorszy, ponieważ nie ma w nim nic nowego. Ten scenariusz nigdy nawet nie leżał obok ekierki do scenariopisarstwa.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Prowadzę developementy w TFP, wykładam konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim i analizę filmu w StoryLab Pro. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 22 marca:

NAJMOCNIEJ POLECAM