KIBIC

Scenariusz: Klaudiusz Kuś

Reżyseria: Łukasz Palkowski

Od chłopca na gangowe posyłki do jednorękiego mściciela i więziennego bossa. Założenie jest ambitne, ale procesy są niespójne.


KUBA

Jest wrażenie, że przeprowadził się do tego miasta, gdy tata Kocur wyszedł z więzienia. Jeśli mieszka tu od dawna, dlaczego wcześniej nie poznał najlepszego przyjaciela taty, szefa kibiców ukochanego klubu? Dlaczego Zyga wcześniej nie policzył, że syn Kocura może być jego synem? Czy Zyga w ogóle wiedział, że Kocur siedemnaście lat temu został tatą? Czy Kuba ma jakichś kumpli, z którymi chodzi na mecze? Czy ma jakieś przyjacielskie relacje z chłopakami z technikum albo z wielkiego blokowiska, w którym mieszka? Zdaje się, że Blanka jest pierwszą osobą w jego wieku, którą poznaje, odkąd siedemnaście lat temu sprowadził się na dzielnicę.

Przychodzi do Mokrego i płaci za coś 10 tysięcy. Czy kupuje bilet na mecz wrogiej drużyny? Czy kupuje miejsce przed kamerą? Skąd wie, że kolega taty będzie oglądać ten mecz i tata będzie mu zaglądać w telefon akurat wtedy, gdy realizator transmisji pokaże go w gronie kibiców Kosa? Dlaczego dla Kuby jest ważne, żeby tata go zobaczył? Co udało mu się wygrać tą przebiegłą intrygą?

Na czym polega jego plan zemsty? Każda drużyna ma kilka tysięcy kibiców. Dzięki jego działaniom dwóch zostało zabitych. Czy on chce zabić wszystkich? Czy tylko Zygę? Na końcu szef Kosów każe mu zabić Zygę. Dlaczego Kuba potrzebuje tego nakazu? Dlaczego nie mógł tak samo włamać się do zygowego domu, zanim poświęcił wiele tygodni na wnikanie w kosowską grupę? Czy to jest opowieść o chłopaku, który swoją przebiegłością coś wywalczył, czy który swoją głupotą stracił mnóstwo czasu na łudzenie się, że ma na coś wpływ?

Szykuje się do konkursu na pomnik młodego sportowca. Robi bardzo ładne projekty. Potem traci dłoń, ale koledzy z technikum dają mu protezę z nożem. Co dalej z konkursowym zgłoszeniem? Czy Kuba w ogóle próbuje je skończyć? Dlaczego nie ma sceny, gdy mściwy Kuba idzie zabić Zygę i widzi gotowy pomnik, który wygląda gorzej niż jego projekt?

Na końcu poświęca wolność i rodzinę dla kibicowskich zasad. Jednak nie wiadomo, skąd to się bierze. Na początku opowieści nie jest przedstawiony jako fanatyk kodeksu kibiców. Ma tatuaż z logiem Gladiusa, ale mecze ogląda w sektorze piknikowym. Nie bierze udziału w ustawkach i akcjach na stadionie. Kibicowska grupa w ogóle go nie kojarzy, dopóki jej szef nie wypatrzy go w barze u boku Kocura. Gdy Kuba wreszcie staje się częścią społeczności kibiców, to od razu zaczyna handlować z wrogami Kosami i oszukuje wujka Zygę. Tata, po wyjściu syna ze szpitala, namawia go na rozmowę z policją i przekonuje, że rodzina jest ważniejsza niż spalenie flagi Gladiusa. Więc zdaje się, że Kuba staje się wierny zasadom, bo potrzebuje tych zasad do usprawiedliwienia swojej zemsty. Jednak to nie ma sensu, ponieważ on mści się na wszystkich. Nie ma już grupy, która reprezentuje zasady, których on broni. Nie ma ludzi, do których on tęskni i którzy kiedyś będą podziwiać, że okazał się taki twardy i lojalny. Więc po co on niszczy swoje życie? Jaka jest stawka tego szaleństwa?

Ostatnie sceny mogą się wydawać śmieszne. Kilka tygodni temu bohater dmuchał z rodzicami świeczki na torcie, a teraz, z nożem zamiast dłoni, jest największym bossem w więzieniu. Czy to czary? Czy to sen chłopaka, który po stracie dłoni leży w szpitalu w pielusze i fantazjuje o zemście?


BLANKA

Dlaczego buntuje się przeciwko nauce i rozwojowi? Czy ona to robi na złość rodzicom i ma nadzieję, że jak uderzy w dno, to rodzice wrócą? Czy ona jest w depresji i nie chce dożyć kolejnego roku? Dlaczego to się nie zmienia, gdy poznaje Kubę? Zakochuje się, przestaje się ciąć, chce z nim zamieszkać i urodzić dziecko. Dlaczego nie chce skorzystać ze złotego indeksu i dać sobie szansę na lepszą przyszłość? Jaki ona ma plan na życie i dlaczego uważa, że ten niedomyślny plan braku rozwoju i stabilizacji jest dobry?

Dlaczego mądra Blanka tak długo wspiera szaleństwo Kuby? Czy pociągają ją mężczyźni, którzy rzucają wyzwanie śmierci? Przecież ona jest w ciąży. Zrezygnowała z aborcji, czyli podjęła decyzję, że będą opiekować się nową osobą. Dlaczego ona nie chce zapewnić tej osobie bezpieczeństwa? Dlaczego nie mówi Kubie, że jego pragnienie zemsty jest szalone? Dlaczego od początku jego wojny nie próbuje go powstrzymać?

Dlaczego Blanka, która została zgwałcona przez Mokrego, zgadza się na kolejne gwałty? Wiadomo, że chce chronić ukochanego, ale dlaczego woli dać się zgwałcić, zamiast iść na policję? Czy ona też jest kibicą i wierzy, że policja jest zła? Dlaczego Mokry powraca do niej akurat teraz, trzy lata po gwałcie?


GANGI

Dwa wrogie kluby oddzielone bazarem. Biją się na ustawkach, ale łączy ich narkotykowy biznes. Skala tego biznesu jest nieznana, ale z opowieści wynika, że Kosy to najważniejsi klienci Gladiusa. Dlaczego transport towaru wygląda, jakby wymyślili go uczniowe technikum w trakcie przerwy śniadaniowej? Dlaczego oni powierzają to nowemu, niesprawdzonemu chłopakowi? Dlaczego do pomocy dają mu największą fajtłapę? Dlaczego nie mają lokalizatora w przesyłce? Przecież taka wymiana trwa około pół godziny. Dlaczego nie może tego robić któryś z poważnych kumpli Zygi? Co oni mają ważniejszego do robienia?

Zyga dowiaduje się, że Kuba go okrada i ucina mu rękę. Dlaczego w żaden sposób nie karze fajtłapy, który chodził na jedzonko, zamiast pilnować transakcji? Dlaczego Kosy nie mają problemu z zachowaniem Kuby? Przecież wiedzą, że to jego wina, skoro potem dostają od Zygi darmowe kilogramy narkotyków. Dlaczego nie ucinają mu drugiej ręki, tylko witają zdrajcę w koskich szeregach?

Kuba przychodzi do szefa Kosów z donosem, że to Zyga rozcieńczał narkotyki. Argumentem, który przekonuje szefa, jest „Przecież sam sobie nie uciąłem ręki”. Czy szef Kosów jest nietrzeźwy, gdy tego słucha? Dlaczego nie bierze pod uwagę, że Zyga uciął rękę nie dlatego, żeby wrobić Kubę, ale dlatego, żeby go ukarać? Przecież handlują od lat i nie było problemu. Ale jak pojawił się nowy kurier, to od razu narkotyki okazały się oszukane. Dlaczego szef Kosów wierzy obcemu nastolatkowi, którego wyrzuciła jego własna ekipa? Dlaczego zgadza się na wojnę z Gladiusami, a nie chce chociaż porozmawiać z wieloletnim partnerem?


POLICJANCI

Nie prowadzą żadnego śledztwa. Ich jedynym zajęciem jest pojawianie się w życiu bohaterów, żeby prosić ich o zeznania. Ale Kuba nigdy nie zeznaje i to nie ma żadnych konsekwencji. Jeśli policja ma dowód, że chłopak handluje narkotykami, dlaczego go nie aresztują? Dlaczego nie zaproponują mu tak zwanego układu Goldena: "Wyjdziesz, jak wystawisz nam Mrówkę?" Na końcu policja mówi, że Beka wszystko zeznał i Kuba nie jest im już potrzebny. Czy to dla niego problem? Czy Kuba próbował rozgrywać policję swoim milczeniem?


KULMINACJE

Twórcy podjęli dziwną decyzję, żeby schować przed widzami punkty zwrotne.

Zyga zabiera Kubę do lasu na zabójstwo psa i wykład o lojalności. Zdaje się, że już wie, że Kuba go okrada, ale jeszcze nie ucina mu ręki, bo wierzy, że to jego syn. Skąd to wie? Kiedy Kuba popełnił błąd?

Kocur przychodzi ostrzec Zygę. Chce uratować dawnego przyjaciela przed zemstą szalonego syna. Walczą z powodu seksu Zygi z Justyną, cięcie, Kocur leży zabity. Jak to się stało? Czy to był wypadek? Czy są ślady, które obciążają Zygę i dlatego musi uciekać? Wcześniej Zyga mówi Justynie, że pamięta, że Kocur go nie sprzedał policji i zawsze będzie mu wdzięczny. W czym objawia się ta wdzięczność? Czy Kocur przypomniał Zydze o swoim poświęceniu, zanim otrzymał śmiertelny cios? Dlaczego lepiej jest, żeby widzowie tego nie widzieli i nie rozumieli, jaka jest odpowiedzialność antagonisty za śmierć taty naszego bohatera?

Kuba włamuje się do domu Zygi i prawie go zabija. Ale przychodzi córka Zygi i Kuba się waha. Cięcie, Zyga jest w Hiszpanii. Co tu się stało? Dlaczego Kuba go nie zabił? Jeśli przeszkadzała mu dziewczynka, to mógł ją odsunąć. Jeśli przeszkadzało mu, że dziewczynka patrzy, to mógł ją schować. Dlaczego pozwolił Zydze odejść? Czy mu wybaczył? Czy zrozumiał, że nie potrafi zabić? A może to Zyga przechytrzył rozkojarzonego Kubę? To jest kulminacja całej opowieści, ostatni etap zemsty, pojedynek bohatera i antagonisty - fajnie byłoby go zobaczyć.


Spójną i atrakcyjną postacią jest Justyna, mama Kuby. Jako jedyna widzi kibicowskie szaleństwo, w przeszłości zdradziła ukochanego Kocura, a teraz w patriarchalnym, gangsterskim świecie walczy o życie syna. To ona mogła być naszą bohaterą. To mógł być serial: „Matki ultrasów”.


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:

Wspieraj Autora na Patronite
Postaw mi kawę na buycoffee.to


Zapraszam do obserwowania:



Zapraszam też do przeczytania innych analiz:

PUTIN

To niezwykłe osiągnięcie: wybrać postać, która wszystkich zainteresuje, i zrobić o niej film, który wszystkich znudzi. Przedstawiona na ekranie sekwencja wydarzeń nie daje się sklasyfikować jako opowieść, ponieważ nie posiada żadnej cechy opowieści.

NAPAD

Katalog elementów jest atrakcyjny. Polska weszła już w demokrację, ale bohater pozostał w komunizmie. Wie, kto napadł na bank, ale nie może tego udowodnić. Jednak te atrakcyjne pomysły nie zostały rozbudowane w spójne i angażujące procesy.

POWRÓT DO LISTY ANALIZ



O MNIE


Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:

Postaw mi kawę na buycoffee.to



DOUCZKI








ANALIZY ZAGRANICZNYCH FILMÓW








MOJE FILMY