NAJLEPSZE FILMY 2015

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2015 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Birdman
scenariusz: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo • reżyseria: Alejandro González Iñárritu

Chappie
scenariusz: Neill Blomkamp, Terri Tatchell • reżyseria: Neill Blomkamp

Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi

Dwa dni, jedna noc
scenariusz: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne • reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón

Ex Machina
scenariusz: Alex Garland • reżyseria: Alex Garland

Foxcatcher
scenariusz: E. Max Frye, Dan Futterman • reżyseria: Bennett Miller

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
scenariusz: Roy Andersson • reżyseria: Roy Andersson

Gra tajemnic
scenariusz: Graham Moore • reżyseria: Morten Tyldum

Intruz
scenariusz: Magnus von Horn • reżyseria: Magnus von Horn

Kingsman: Tajne służby
scenariusz: Matthew Vaughn, Jane Goldman • reżyseria: Matthew Vaughn

Mad Max: Na drodze gniewu
scenariusz: Nick Lathouris, Brendan McCarthy, George Miller • reżyseria: George Miller

Marsjanin
scenariusz: Drew Goddard • reżyseria: Ridley Scott

Młodość
scenariusz: Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino

Motyl Still Alice
scenariusz: Richard Glatzer, Wash Westmoreland • reżyseria: Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Plemię
scenariusz: Mirosław Słaboszpycki • reżyseria: Mirosław Słaboszpycki

Płomień
scenariusz: Youla Boudali, Syllas Tzoumerkas • reżyseria: Syllas Tzoumerkas

Rozumiemy się bez słów
scenariusz: Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Thomas Bidegain, Eric Lartigau • reżyseria: Eric Lartigau

Sekrety morza
scenariusz: Will Collins • reżyseria: Tomm Moore

Sicario
scenariusz: Taylor Sheridan • reżyseria: Denis Villeneuve

Steve Jobs
scenariusz: Aaron Sorkin • reżyseria: Danny Boyle

The Walk
scenariusz: Christopher Browne, Robert Zemeckis • reżyseria: Robert Zemeckis

Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund

Victoria
scenariusz: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik Schulz • reżyseria: Sebastian Schipper

W głowie się nie mieści
scenariusz: Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley • reżyseria: Pete Docter

Z dala od zgiełku
scenariusz: David Nicholls • reżyseria: Thomas Vinterberg




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2016:

Zupełnie nowy testament
scenariusz: Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig • reżyseria: Jaco Van Dormael

Syn Szawła
scenariusz: László Nemes, Clara Royer • reżyseria: László Nemes

Pokój
scenariusz: Emma Donoghue • reżyseria: Lenny Abrahamson


Przeczytaj inne analizy

MOJE CÓRKI KROWY

Jest wiele rzeczy, za które ten film należy pochwalić. Jest śmiesznie i wzruszająco. Ale nie ma tu opowieści, więc jest też nudno.

CZYTAJ

CÓRKI DANCINGU

Mnóstwo jest w tym filmie pomysłów i scen zachwycających. Wspaniały jest świat, lekkość i forma jego opisywania. Tylko ta opowieść nie ma sensu.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 7 czerwca:

W kinach od 30 sierpnia:

W kinach od 20 września:

NAJMOCNIEJ POLECAM