NAJLEPSZE FILMY 2015

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2015 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Birdman
scenariusz: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo • reżyseria: Alejandro González Iñárritu

Chappie
scenariusz: Neill Blomkamp, Terri Tatchell • reżyseria: Neill Blomkamp

Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi

Dwa dni, jedna noc
scenariusz: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne • reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón

Ex Machina
scenariusz: Alex Garland • reżyseria: Alex Garland

Foxcatcher
scenariusz: E. Max Frye, Dan Futterman • reżyseria: Bennett Miller

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
scenariusz: Roy Andersson • reżyseria: Roy Andersson

Gra tajemnic
scenariusz: Graham Moore • reżyseria: Morten Tyldum

Intruz
scenariusz: Magnus von Horn • reżyseria: Magnus von Horn

Kingsman: Tajne służby
scenariusz: Matthew Vaughn, Jane Goldman • reżyseria: Matthew Vaughn

Mad Max: Na drodze gniewu
scenariusz: Nick Lathouris, Brendan McCarthy, George Miller • reżyseria: George Miller

Marsjanin
scenariusz: Drew Goddard • reżyseria: Ridley Scott

Młodość
scenariusz: Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino

Motyl Still Alice
scenariusz: Richard Glatzer, Wash Westmoreland • reżyseria: Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Plemię
scenariusz: Mirosław Słaboszpycki • reżyseria: Mirosław Słaboszpycki

Płomień
scenariusz: Youla Boudali, Syllas Tzoumerkas • reżyseria: Syllas Tzoumerkas

Rozumiemy się bez słów
scenariusz: Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Thomas Bidegain, Eric Lartigau • reżyseria: Eric Lartigau

Sekrety morza
scenariusz: Will Collins • reżyseria: Tomm Moore

Sicario
scenariusz: Taylor Sheridan • reżyseria: Denis Villeneuve

Steve Jobs
scenariusz: Aaron Sorkin • reżyseria: Danny Boyle

The Walk
scenariusz: Christopher Browne, Robert Zemeckis • reżyseria: Robert Zemeckis

Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund

Victoria
scenariusz: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik Schulz • reżyseria: Sebastian Schipper

W głowie się nie mieści
scenariusz: Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley • reżyseria: Pete Docter

Z dala od zgiełku
scenariusz: David Nicholls • reżyseria: Thomas Vinterberg




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2016:

Zupełnie nowy testament
scenariusz: Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig • reżyseria: Jaco Van Dormael

Syn Szawła
scenariusz: László Nemes, Clara Royer • reżyseria: László Nemes

Pokój
scenariusz: Emma Donoghue • reżyseria: Lenny Abrahamson


Przeczytaj inne analizy

MOJE CÓRKI KROWY

Jest wiele rzeczy, za które ten film należy pochwalić. Jest śmiesznie i wzruszająco. Ale nie ma tu opowieści, więc jest też nudno.

CZYTAJ

CÓRKI DANCINGU

Mnóstwo jest w tym filmie pomysłów i scen zachwycających. Wspaniały jest świat, lekkość i forma jego opisywania. Tylko ta opowieść nie ma sensu.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM