NAJLEPSZE FILMY 2015
Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2015 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)
Birdman
scenariusz: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo • reżyseria: Alejandro González Iñárritu
Chappie
scenariusz: Neill Blomkamp, Terri Tatchell • reżyseria: Neill Blomkamp
Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi
Dwa dni, jedna noc
scenariusz: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne • reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón
Ex Machina
scenariusz: Alex Garland • reżyseria: Alex Garland
Foxcatcher
scenariusz: E. Max Frye, Dan Futterman • reżyseria: Bennett Miller
Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
scenariusz: Roy Andersson • reżyseria: Roy Andersson
Gra tajemnic
scenariusz: Graham Moore • reżyseria: Morten Tyldum
Intruz
scenariusz: Magnus von Horn • reżyseria: Magnus von Horn
Kingsman: Tajne służby
scenariusz: Matthew Vaughn, Jane Goldman • reżyseria: Matthew Vaughn
Mad Max: Na drodze gniewu
scenariusz: Nick Lathouris, Brendan McCarthy, George Miller • reżyseria: George Miller
Marsjanin
scenariusz: Drew Goddard • reżyseria: Ridley Scott
Młodość
scenariusz: Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino
Motyl Still Alice
scenariusz: Richard Glatzer, Wash Westmoreland • reżyseria: Richard Glatzer, Wash Westmoreland
Plemię
scenariusz: Mirosław Słaboszpycki • reżyseria: Mirosław Słaboszpycki
Płomień
scenariusz: Youla Boudali, Syllas Tzoumerkas • reżyseria: Syllas Tzoumerkas
Rozumiemy się bez słów
scenariusz: Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Thomas Bidegain, Eric Lartigau • reżyseria: Eric Lartigau
Sekrety morza
scenariusz: Will Collins • reżyseria: Tomm Moore
Sicario
scenariusz: Taylor Sheridan • reżyseria: Denis Villeneuve
Steve Jobs
scenariusz: Aaron Sorkin • reżyseria: Danny Boyle
The Walk
scenariusz: Christopher Browne, Robert Zemeckis • reżyseria: Robert Zemeckis
Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund
Victoria
scenariusz: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik Schulz • reżyseria: Sebastian Schipper
W głowie się nie mieści
scenariusz: Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley • reżyseria: Pete Docter
Z dala od zgiełku
scenariusz: David Nicholls • reżyseria: Thomas Vinterberg
Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2016:
Zupełnie nowy testament
scenariusz: Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig • reżyseria: Jaco Van Dormael
Syn Szawła
scenariusz: László Nemes, Clara Royer • reżyseria: László Nemes
Pokój
scenariusz: Emma Donoghue • reżyseria: Lenny Abrahamson
Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:
Zapraszam też do przeczytania innych analiz:
CÓRKI DANCINGU
Mnóstwo jest w tym filmie pomysłów i scen zachwycających. Wspaniały jest świat, lekkość i forma jego opisywania. Tylko ta opowieść nie ma sensu.
CZERWONY PAJĄK
Zafascynowany śmiercią Karol zabija widza poprzez zanudzenie go na śmierć.
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
CÓRKI DANCINGU
Mnóstwo jest w tym filmie pomysłów i scen zachwycających. Wspaniały jest świat, lekkość i forma jego opisywania. Tylko ta opowieść nie ma sensu.
CZERWONY PAJĄK
Zafascynowany śmiercią Karol zabija widza poprzez zanudzenie go na śmierć.
OBSERWUJ
Instagram • Facebook
O MNIE
Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.
Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia: