NAJLEPSZE FILMY 2015

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2015 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Birdman
scenariusz: Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris, Armando Bo • reżyseria: Alejandro González Iñárritu

Chappie
scenariusz: Neill Blomkamp, Terri Tatchell • reżyseria: Neill Blomkamp

Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi

Dwa dni, jedna noc
scenariusz: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne • reżyseria: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón

Ex Machina
scenariusz: Alex Garland • reżyseria: Alex Garland

Foxcatcher
scenariusz: E. Max Frye, Dan Futterman • reżyseria: Bennett Miller

Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu
scenariusz: Roy Andersson • reżyseria: Roy Andersson

Gra tajemnic
scenariusz: Graham Moore • reżyseria: Morten Tyldum

Intruz
scenariusz: Magnus von Horn • reżyseria: Magnus von Horn

Kingsman: Tajne służby
scenariusz: Matthew Vaughn, Jane Goldman • reżyseria: Matthew Vaughn

Mad Max: Na drodze gniewu
scenariusz: Nick Lathouris, Brendan McCarthy, George Miller • reżyseria: George Miller

Marsjanin
scenariusz: Drew Goddard • reżyseria: Ridley Scott

Młodość
scenariusz: Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino

Motyl Still Alice
scenariusz: Richard Glatzer, Wash Westmoreland • reżyseria: Richard Glatzer, Wash Westmoreland

Plemię
scenariusz: Mirosław Słaboszpycki • reżyseria: Mirosław Słaboszpycki

Płomień
scenariusz: Youla Boudali, Syllas Tzoumerkas • reżyseria: Syllas Tzoumerkas

Rozumiemy się bez słów
scenariusz: Victoria Bedos, Stanislas Carré de Malberg, Thomas Bidegain, Eric Lartigau • reżyseria: Eric Lartigau

Sekrety morza
scenariusz: Will Collins • reżyseria: Tomm Moore

Sicario
scenariusz: Taylor Sheridan • reżyseria: Denis Villeneuve

Steve Jobs
scenariusz: Aaron Sorkin • reżyseria: Danny Boyle

The Walk
scenariusz: Christopher Browne, Robert Zemeckis • reżyseria: Robert Zemeckis

Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund

Victoria
scenariusz: Sebastian Schipper, Olivia Neergaard-Holm, Eike Frederik Schulz • reżyseria: Sebastian Schipper

W głowie się nie mieści
scenariusz: Pete Docter, Meg LeFauve, Josh Cooley • reżyseria: Pete Docter

Z dala od zgiełku
scenariusz: David Nicholls • reżyseria: Thomas Vinterberg




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2016:

Zupełnie nowy testament
scenariusz: Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig • reżyseria: Jaco Van Dormael

Syn Szawła
scenariusz: László Nemes, Clara Royer • reżyseria: László Nemes

Pokój
scenariusz: Emma Donoghue • reżyseria: Lenny Abrahamson


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł na Patronite. Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


MOJE CÓRKI KROWY

Jest wiele rzeczy, za które ten film należy pochwalić. Jest śmiesznie i wzruszająco. Ale nie ma tu opowieści, więc jest też nudno.

CÓRKI DANCINGU

Mnóstwo jest w tym filmie pomysłów i scen zachwycających. Wspaniały jest świat, lekkość i forma jego opisywania. Tylko ta opowieść nie ma sensu.

POWRÓT DO LISTY ANALIZ





O MNIE


Nazywam się Artur Wyrzykowski i jestem analitykiem opowieści. Prowadziłem prace scenariuszowe filmów i seriali, analizowałem ponad 70 tekstów rocznie i wykładałem w różnych miejscach, głównie w StoryLab Pro. Teraz skupiam się na moim debiucie, który będę produkować w mojej firmie Bold Humans.

Do końca 2022 roku nie przyjmuję zleceń na analizy. Czas, który miałbym poświęcać na pomoc innym w rozwoju ich opowieści, poświęcę na pomoc sobie. Ale jeśli jesteś producentą/em w kryzysowej sytuacji i jesteś gotowa/y wydać dużo pieniędzy, żeby wyjść z tego kryzysu, to napisz: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:



DOUCZKI














MOJE FILMY