NAJLEPSZE FILMY 2016

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2016 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Aż do piekła
reżyseria: David Mackenzie

Barany. Islandzka opowieść
reżyseria: Grímur Hákonarson

Big Short
reżyseria: Adam McKay

Blokada
reżyseria: Emin Alper

Bone Tomahawk
reżyseria: S. Craig Zahler

Carol
reżyseria: Todd Haynes

Cloverfield Lane 10
reżyseria: Dan Trachtenberg

Co przynosi przyszłość
reżyseria: Mia Hansen-Løve

Creed: Narodziny legendy
reżyseria: Ryan Coogler

Destrukcja
reżyseria: Jean-Marc Vallée

Dziewczyna z portretu
Tom Hooper

Egzamin
reżyseria: Cristian Mungiu

Grimsby
reżyseria: Louis Leterrier

Głośniej od bomb
reżyseria: Joachim Trier

Jestem mordercą
reżyseria: Maciej Pieprzyca

Komuna
reżyseria: Thomas Vinterberg

Kubo i dwie struny
reżyseria: Travis Knight

Mając 17 lat
reżyseria: André Téchiné

Miara człowieka
reżyseria: Stéphane Brizé

Moja miłość
reżyseria: Maïwenn

Mustang
reżyseria: Deniz Gamze Ergüven

Nasza młodsza siostra
reżyseria: Hirokazu Koreeda

Nawet góry przeminą
reżyseria: Zhangke Jia

Nienasyceni
reżyseria: Luca Guadagnino

Nieznajoma dziewczyna
reżyseria: Jean-Pierre Dardenne

Paterson
reżyseria: Jim Jarmusch

Pokój
reżyseria: Lenny Abrahamson

Służąca
reżyseria: Chan-wook Park

Siedem minut po północy
reżyseria: J.A. Bayona

Spotlight
reżyseria: Tom McCarthy

Syn Szawła
reżyseria: László Nemes

Ślepowidzenie
reżyseria: Eskil Vogt

Światło między oceanami
reżyseria: Derek Cianfrance

Ukryte piękno
reżyseria: David Frankel

Widzę, widzę
reżyseria: Severin Fiala

Wojna
reżyseria: Tobias Lindholm

Wszystkie nieprzespane noce
reżyseria: Michał Marczak

Zagubieni
reżyseria: Petr Zelenka

Zupełnie nowy testament
reżyseria: Jaco Van Dormael

Zwierzęta nocy
reżyseria: Tom Ford

Zwierzogród
reżyseria: Byron Howard




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2017:

24 tygodnie
reżyseria: Anne Zohra Berrached

Bandyci i aniołki
reżyseria: J.T. Mollner

Klient
reżyseria: Asghar Farhadi

Martwe wody
reżyseria: Bruno Dumont

Po burzy
reżyseria: Hirokazu Koreeda

Sieranevada
reżyseria: Cristi Puiu

Toni Erdmann
reżyseria: Maren Ade


Przeczytaj inne analizy

POWIDOKI

Z okazji końca demokracji w Polsce obejrzałem jeszcze raz ostatni film mojego mistrza Andrzej Wajdy i badam, z czego bierze się napięcie w opowieści z biernym bohaterem.

CZYTAJ

FALE

1706 widzów w kinach, budżet 3 miliony, 0 złotych zwrotu. Co w tym scenariuszu sprawia, że nikt tego filmu nie obejrzał?

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Prowadzę developementy w TFP, wykładam konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim i analizę filmu w StoryLab Pro. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 22 marca:

NAJMOCNIEJ POLECAM