NAJLEPSZE FILMY 2016

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2016 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Aż do piekła
reżyseria: David Mackenzie

Barany. Islandzka opowieść
reżyseria: Grímur Hákonarson

Big Short
reżyseria: Adam McKay

Blokada
reżyseria: Emin Alper

Bone Tomahawk
reżyseria: S. Craig Zahler

Carol
reżyseria: Todd Haynes

Cloverfield Lane 10
reżyseria: Dan Trachtenberg

Co przynosi przyszłość
reżyseria: Mia Hansen-Løve

Creed: Narodziny legendy
reżyseria: Ryan Coogler

Destrukcja
reżyseria: Jean-Marc Vallée

Dziewczyna z portretu
Tom Hooper

Egzamin
reżyseria: Cristian Mungiu

Grimsby
reżyseria: Louis Leterrier

Głośniej od bomb
reżyseria: Joachim Trier

Jestem mordercą
reżyseria: Maciej Pieprzyca

Komuna
reżyseria: Thomas Vinterberg

Kubo i dwie struny
reżyseria: Travis Knight

Mając 17 lat
reżyseria: André Téchiné

Miara człowieka
reżyseria: Stéphane Brizé

Moja miłość
reżyseria: Maïwenn

Mustang
reżyseria: Deniz Gamze Ergüven

Nasza młodsza siostra
reżyseria: Hirokazu Koreeda

Nawet góry przeminą
reżyseria: Zhangke Jia

Nienasyceni
reżyseria: Luca Guadagnino

Nieznajoma dziewczyna
reżyseria: Jean-Pierre Dardenne

Paterson
reżyseria: Jim Jarmusch

Pokój
reżyseria: Lenny Abrahamson

Służąca
reżyseria: Chan-wook Park

Siedem minut po północy
reżyseria: J.A. Bayona

Spotlight
reżyseria: Tom McCarthy

Syn Szawła
reżyseria: László Nemes

Ślepowidzenie
reżyseria: Eskil Vogt

Światło między oceanami
reżyseria: Derek Cianfrance

Ukryte piękno
reżyseria: David Frankel

Widzę, widzę
reżyseria: Severin Fiala

Wojna
reżyseria: Tobias Lindholm

Wszystkie nieprzespane noce
reżyseria: Michał Marczak

Zagubieni
reżyseria: Petr Zelenka

Zupełnie nowy testament
reżyseria: Jaco Van Dormael

Zwierzęta nocy
reżyseria: Tom Ford

Zwierzogród
reżyseria: Byron Howard




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2017:

24 tygodnie
reżyseria: Anne Zohra Berrached

Bandyci i aniołki
reżyseria: J.T. Mollner

Klient
reżyseria: Asghar Farhadi

Martwe wody
reżyseria: Bruno Dumont

Po burzy
reżyseria: Hirokazu Koreeda

Sieranevada
reżyseria: Cristi Puiu

Toni Erdmann
reżyseria: Maren Ade


Przeczytaj inne analizy

POWIDOKI

Z okazji końca demokracji w Polsce obejrzałem jeszcze raz ostatni film mojego mistrza Andrzej Wajdy i badam, z czego bierze się napięcie w opowieści z biernym bohaterem.

CZYTAJ

FALE

1706 widzów w kinach, budżet 3 miliony, 0 złotych zwrotu. Co w tym scenariuszu sprawia, że nikt tego filmu nie obejrzał?

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM