NAJLEPSZE FILMY 2016
Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Wciąż chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2016 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)
Aż do piekła
reżyseria: David Mackenzie
Barany. Islandzka opowieść
reżyseria: Grímur Hákonarson
Big Short
reżyseria: Adam McKay
Blokada
reżyseria: Emin Alper
Bone Tomahawk
reżyseria: S. Craig Zahler
Carol
reżyseria: Todd Haynes
Cloverfield Lane 10
reżyseria: Dan Trachtenberg
Co przynosi przyszłość
reżyseria: Mia Hansen-Løve
Creed: Narodziny legendy
reżyseria: Ryan Coogler
Destrukcja
reżyseria: Jean-Marc Vallée
Dziewczyna z portretu
Tom Hooper
Egzamin
reżyseria: Cristian Mungiu
Grimsby
reżyseria: Louis Leterrier
Głośniej od bomb
reżyseria: Joachim Trier
Jestem mordercą
reżyseria: Maciej Pieprzyca
Komuna
reżyseria: Thomas Vinterberg
Kubo i dwie struny
reżyseria: Travis Knight
Mając 17 lat
reżyseria: André Téchiné
Miara człowieka
reżyseria: Stéphane Brizé
Moja miłość
reżyseria: Maïwenn
Mustang
reżyseria: Deniz Gamze Ergüven
Nasza młodsza siostra
reżyseria: Hirokazu Koreeda
Nawet góry przeminą
reżyseria: Zhangke Jia
Nienasyceni
reżyseria: Luca Guadagnino
Nieznajoma dziewczyna
reżyseria: Jean-Pierre Dardenne
Paterson
reżyseria: Jim Jarmusch
Pokój
reżyseria: Lenny Abrahamson
Służąca
reżyseria: Chan-wook Park
Siedem minut po północy
reżyseria: J.A. Bayona
Spotlight
reżyseria: Tom McCarthy
Syn Szawła
reżyseria: László Nemes
Ślepowidzenie
reżyseria: Eskil Vogt
Światło między oceanami
reżyseria: Derek Cianfrance
Ukryte piękno
reżyseria: David Frankel
Widzę, widzę
reżyseria: Severin Fiala
Wojna
reżyseria: Tobias Lindholm
Wszystkie nieprzespane noce
reżyseria: Michał Marczak
Zagubieni
reżyseria: Petr Zelenka
Zupełnie nowy testament
reżyseria: Jaco Van Dormael
Zwierzęta nocy
reżyseria: Tom Ford
Zwierzogród
reżyseria: Byron Howard
Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2017:
24 tygodnie
reżyseria: Anne Zohra Berrached
Bandyci i aniołki
reżyseria: J.T. Mollner
Klient
reżyseria: Asghar Farhadi
Martwe wody
reżyseria: Bruno Dumont
Po burzy
reżyseria: Hirokazu Koreeda
Sieranevada
reżyseria: Cristi Puiu
Toni Erdmann
reżyseria: Maren Ade
PRZECZYTAJ INNE ANALIZY:
POWIDOKI
Z okazji końca demokracji w Polsce obejrzałem jeszcze raz ostatni film mojego mistrza Andrzej Wajdy i badam, z czego bierze się napięcie w opowieści z biernym bohaterem.
CZYTAJ
FALE
1706 widzów w kinach, budżet 3 miliony, 0 złotych zwrotu. Co w tym scenariuszu sprawia, że nikt tego filmu nie obejrzał?
CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
POWIDOKI
Z okazji końca demokracji w Polsce obejrzałem jeszcze raz ostatni film mojego mistrza Andrzej Wajdy i badam, z czego bierze się napięcie w opowieści z biernym bohaterem.
CZYTAJFALE
1706 widzów w kinach, budżet 3 miliony, 0 złotych zwrotu. Co w tym scenariuszu sprawia, że nikt tego filmu nie obejrzał?
CZYTAJO MNIE
Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 70 tekstów rocznie. Prowdzę wykłady i warszaty w różnych miejscach, głównie w StoryLab Pro. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.
Artur Wyrzykowski
FAQ
· Jak wygląda współpraca z tobą?
Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.
· Jak wygląda taka analiza?
Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Polot", "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".
· Ile to kosztuje?
Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.
Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl
DOUCZKI



NAJMOCNIEJ POLECAM
