NAJLEPSZE FILMY 2017

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:

• weszły do dystrybucji kinowej w 2017:
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)

• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)

• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)


24 tygodnie
reżyseria: Anne Zohra Berrached

A Ghost Story
reżyseria: David Lowery

American Honey
reżyseria: Andrea Arnold

Captain Fantastic
reżyseria: Matt Ross

Coco
reżyseria: Lee Unkrich

Czerwony żółw
reżyseria: Michael Dudok de Wit

Elle
reżyseria: Paul Verhoeven

Florida Project
reżyseria: Sean Baker

Ghost in the Shell
reżyseria: Rupert Sanders

Gold
reżyseria: Stephen Gaghan

Klient
reżyseria: Asghar Farhadi

Komunia
reżyseria: Anna Zamecka

Lady M.
reżyseria: William Oldroyd

Lego Batman
reżyseria: Chris McKay

Logan Wolverine
reżyseria: James Mangold

Manchester by the Sea
reżyseria: Kenneth Lonergan

Martwe wody
reżyseria: Bruno Dumont

McImperium
reżyseria: John Lee Hancock

Moonlight
reżyseria: Barry Jenkins

Mother!
reżyseria: Darren Aronofsky

Nazywam się Cukinia
reżyseria: Claude Barras

Paddington 2
reżyseria: Paul King

Piękna i Bestia
reżyseria: Bill Condon

Piękny kraj
reżyseria: Francis Lee

Sama przeciw wszystkim
reżyseria: John Madden

Serce z kamienia
reżyseria: Guðmundur Arnar Guðmundsson

Sieranevada
reżyseria: Cristi Puiu

The Square
reżyseria: Ruben Östlund

Toni Erdmann
reżyseria: Maren Ade

Uciekaj!
reżyseria: Jordan Peele

Zabicie świętego jelenia
reżyseria: Yorgos Lanthimos


Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w kinach w roku 2018:

120 uderzeń serca
reżyseria: Robin Campillo

20th Century Women
reżyseria: Mike Mills

Dusza i ciało
reżyseria: Ildikó Enyedi

Godzinki
reżyseria: Jeff Baena

Happy End
reżyseria: Michael Haneke

Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc
reżyseria: Bruno Dumont

Landline
reżyseria: Gillian Robespierre

Niemiłość
reżyseria: Andriej Zwiagincew

Nigdy cię tu nie było
reżyseria: Lynne Ramsay

Uczciwy człowiek
reżyseria: Mohammad Rasoulof

Zabójcza ziemia
reżyseria: Damien Power

Zanurzeni
reżyseria: Wim Wenders


Przeczytaj inne analizy

GOTOWI NA WSZYSTKO. EXTERMINATOR

Bohaterowie nie mają celu, ich ustawienie na początku jest niewiarygodne, a opowieść jest pozbawiona konfliktów.

CZYTAJ

DZIKIE RÓŻE

Przez cały czas wiemy mniej niż bohaterka. Widzimy, że cierpi, coś przeżywa, ale nie wiemy co, ponieważ nie znamy Wielkiej Tajemnicy. Dlatego od początku jesteśmy zdystansowani emocjonalnie, a z czasem również znudzeni.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI







POLECAM

W kinach od 20 września:


W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:

W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM