NAJLEPSZE FILMY 2018
Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do polskiej dystrybucji w 2018
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)
120 uderzeń serca
reżyseria: Robin Campillo
7 uczuć
reżyseria: Marek Koterski
Cudowny chłopak
reżyseria: Stephen Chbosky
Czarne bractwo
reżyseria: Spike Lee
Dogman
reżyseria: Matteo Garrone
Dusza i ciało
reżyseria: Ildikó Enyedi
Duża ryba i begonia
reżyseria: Xuan Liang
Fokstrot
reżyseria: Samuel Maoz
Happy End
reżyseria: Michael Haneke
I tak cię kocham
reżyseria: Michael Showalter
Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc
reżyseria: Bruno Dumont
Jeszcze dzień życia
reżyseria: Damian Nenow, Raúl de la Fuente
Kler
reżyseria: Wojciech Smarzowski
Krzysiu, gdzie jesteś?
reżyseria: Marc Forster
Marlina: Zbrodnia w czterech aktach
reżyseria: Mouly Surya
Na głęboką wodę
reżyseria: James Marsh
Nić widmo
reżyseria: Paul Thomas Anderson
Niemiłość
reżyseria: Andriej Zwiagincew
Nigdy cię tu nie było
reżyseria: Lynne Ramsay
Pomniejszenie
reżyseria: Alexander Payne
Słodki kraj
reżyseria: Warwick Thornton
Śmierć Stalina
reżyseria: Armando Iannucci
Tamte dni, tamte noce
reżyseria: Luca Guadagnino
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
reżyseria: Martin McDonagh
Trzy twarze
reżyseria: Jafar Panahi
Tully
reżyseria: Jason Reitman
Uczciwy człowiek
reżyseria: Mohammad Rasoulof
Winni
reżyseria: Gustav Möller
Źle się dzieje w El Royale
reżyseria: Drew Goddard
Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w kinach w roku 2019:
Bez obaw, daleko nie zajdzie
reżyseria: Gus Van Sant
Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard
Damulka
reżyseria: David Zellner, Nathan Zellner
Długa głupia podróż
reżyseria: Hannah Fidell
Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier
Granica
reżyseria: Ali Abbas
Hendi i Hormoz
reżyseria: Abbas Amini
Holiday
reżyseria: Isabella Eklöf
Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki
Meduza
reżyseria: James Gardner
Pierwszy reformowany
reżyseria: Paul Schrader
Shoplifters
reżyseria: Hirokazu Koreeda
To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman
Ujeżdżanie
reżyseria: Pooya Badkoobeh
Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi
Zatrzyj ślady
reżyseria: Debra Granik
Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan
Zniewaga
reżyseria: Ziad Doueiri
Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:
Zapraszam do obserwowania:
Zapraszam też do przeczytania innych analiz:
ZABAWA ZABAWA
Bardzo ważny temat, ale nie ma przesłania. Do tego absurdalny wątek gwałtu i policjanci z innego gatunku filmowego.
FUGA
Wspaniała opowieść, która niestety jest zbudowana na niewiarygodnym założeniu: wszyscy chcą, żeby Alicja odzyskała pamięć, ale nikt jej nie mówi, co zrobiła.
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
ZABAWA ZABAWA
Bardzo ważny temat, ale nie ma przesłania. Do tego absurdalny wątek gwałtu i policjanci z innego gatunku filmowego.
FUGA
Wspaniała opowieść, która niestety jest zbudowana na niewiarygodnym założeniu: wszyscy chcą, żeby Alicja odzyskała pamięć, ale nikt jej nie mówi, co zrobiła.
O MNIE
Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia: