NAJLEPSZE FILMY 2018

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:

• weszły do polskiej dystrybucji w 2018
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)

• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)

• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)


120 uderzeń serca
reżyseria: Robin Campillo

7 uczuć
reżyseria: Marek Koterski

Cudowny chłopak
reżyseria: Stephen Chbosky

Czarne bractwo
reżyseria: Spike Lee

Dogman
reżyseria: Matteo Garrone

Dusza i ciało
reżyseria: Ildikó Enyedi

Duża ryba i begonia
reżyseria: Xuan Liang

Fokstrot
reżyseria: Samuel Maoz

Happy End
reżyseria: Michael Haneke

I tak cię kocham
reżyseria: Michael Showalter

Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc
reżyseria: Bruno Dumont

Jeszcze dzień życia
reżyseria: Damian Nenow, Raúl de la Fuente

Kler
reżyseria: Wojciech Smarzowski

Krzysiu, gdzie jesteś?
reżyseria: Marc Forster

Marlina: Zbrodnia w czterech aktach
reżyseria: Mouly Surya

Na głęboką wodę
reżyseria: James Marsh

Nić widmo
reżyseria: Paul Thomas Anderson

Niemiłość
reżyseria: Andriej Zwiagincew

Nigdy cię tu nie było
reżyseria: Lynne Ramsay

Pomniejszenie
reżyseria: Alexander Payne

Słodki kraj
reżyseria: Warwick Thornton

Śmierć Stalina
reżyseria: Armando Iannucci

Tamte dni, tamte noce
reżyseria: Luca Guadagnino

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
reżyseria: Martin McDonagh

Trzy twarze
reżyseria: Jafar Panahi

Tully
reżyseria: Jason Reitman

Uczciwy człowiek
reżyseria: Mohammad Rasoulof

Winni
reżyseria: Gustav Möller

Źle się dzieje w El Royale
reżyseria: Drew Goddard


Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w kinach w roku 2019:

Bez obaw, daleko nie zajdzie
reżyseria: Gus Van Sant

Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard

Damulka
reżyseria: David Zellner, Nathan Zellner

Długa głupia podróż
reżyseria: Hannah Fidell

Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier

Granica
reżyseria: Ali Abbas

Hendi i Hormoz
reżyseria: Abbas Amini

Holiday
reżyseria: Isabella Eklöf

Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki

Meduza
reżyseria: James Gardner

Pierwszy reformowany
reżyseria: Paul Schrader

Shoplifters
reżyseria: Hirokazu Koreeda

To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman

Ujeżdżanie
reżyseria: Pooya Badkoobeh

Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi

Zatrzyj ślady
reżyseria: Debra Granik

Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan

Zniewaga
reżyseria: Ziad Doueiri


Przeczytaj inne analizy

ZABAWA ZABAWA

Bardzo ważny temat, ale nie ma przesłania. Do tego absurdalny wątek gwałtu i policjanci z innego gatunku filmowego.

CZYTAJ

FUGA

Wspaniała opowieść, która niestety jest zbudowana na niewiarygodnym założeniu: wszyscy chcą, żeby Alicja odzyskała pamięć, ale nikt jej nie mówi, co zrobiła.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI







POLECAM

W kinach od 16 sierpnia:

W kinach od 30 sierpnia:

W kinach od 20 września:


NAJMOCNIEJ POLECAM