NAJLEPSZE FILMY 2018

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:

• weszły do polskiej dystrybucji w 2018
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)

• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)

• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)


120 uderzeń serca
reżyseria: Robin Campillo

7 uczuć
reżyseria: Marek Koterski

Cudowny chłopak
reżyseria: Stephen Chbosky

Czarne bractwo
reżyseria: Spike Lee

Dogman
reżyseria: Matteo Garrone

Dusza i ciało
reżyseria: Ildikó Enyedi

Duża ryba i begonia
reżyseria: Xuan Liang

Fokstrot
reżyseria: Samuel Maoz

Happy End
reżyseria: Michael Haneke

I tak cię kocham
reżyseria: Michael Showalter

Jeannette. Dzieciństwo Joanny d’Arc
reżyseria: Bruno Dumont

Jeszcze dzień życia
reżyseria: Damian Nenow, Raúl de la Fuente

Kler
reżyseria: Wojciech Smarzowski

Krzysiu, gdzie jesteś?
reżyseria: Marc Forster

Marlina: Zbrodnia w czterech aktach
reżyseria: Mouly Surya

Na głęboką wodę
reżyseria: James Marsh

Nić widmo
reżyseria: Paul Thomas Anderson

Niemiłość
reżyseria: Andriej Zwiagincew

Nigdy cię tu nie było
reżyseria: Lynne Ramsay

Pomniejszenie
reżyseria: Alexander Payne

Słodki kraj
reżyseria: Warwick Thornton

Śmierć Stalina
reżyseria: Armando Iannucci

Tamte dni, tamte noce
reżyseria: Luca Guadagnino

Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
reżyseria: Martin McDonagh

Trzy twarze
reżyseria: Jafar Panahi

Tully
reżyseria: Jason Reitman

Uczciwy człowiek
reżyseria: Mohammad Rasoulof

Winni
reżyseria: Gustav Möller

Źle się dzieje w El Royale
reżyseria: Drew Goddard


Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w kinach w roku 2019:

Bez obaw, daleko nie zajdzie
reżyseria: Gus Van Sant

Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard

Damulka
reżyseria: David Zellner, Nathan Zellner

Długa głupia podróż
reżyseria: Hannah Fidell

Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier

Granica
reżyseria: Ali Abbas

Hendi i Hormoz
reżyseria: Abbas Amini

Holiday
reżyseria: Isabella Eklöf

Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki

Meduza
reżyseria: James Gardner

Pierwszy reformowany
reżyseria: Paul Schrader

Shoplifters
reżyseria: Hirokazu Koreeda

To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman

Ujeżdżanie
reżyseria: Pooya Badkoobeh

Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi

Zatrzyj ślady
reżyseria: Debra Granik

Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan

Zniewaga
reżyseria: Ziad Doueiri


Przeczytaj inne analizy

ZABAWA ZABAWA

Bardzo ważny temat, ale nie ma przesłania. Do tego absurdalny wątek gwałtu i policjanci z innego gatunku filmowego.

CZYTAJ

FUGA

Wspaniała opowieść, która niestety jest zbudowana na niewiarygodnym założeniu: wszyscy chcą, żeby Alicja odzyskała pamięć, ale nikt jej nie mówi, co zrobiła.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM