NAJLEPSZE FILMY 2019
Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do polskiej dystrybucji w 2019
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)
Ad Astra
reżyseria: James Gray
Boże Ciało
reżyseria: Jan Komasa
Ból i blask
reżyseria: Pedro Almodóvar
Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard
Cała prawda o Szekspirze
reżyseria: Kenneth Branagh
Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier
Dziewczyna
reżyseria: Lukas Dhont
Dzięki Bogu
reżyseria: François Ozon
Dzika grusza
reżyseria: Nuri Bilge Ceylan
Faworyta
reżyseria: Jorgos Lantimos
Gdzie jesteś, Bernadette?
reżyseria: Richard Linklater
Gdyby ulica Beale umiała mówić
reżyseria: Barry Jenkins
Gloria Bell
reżyseria: Sebastián Lelio
Granica
reżyseria: Ali Abbasi
Green Book
reżyseria: Peter Farrelly
Grzeczni chłopcy
reżyseria: Gene Stupnitsky
High Life
reżyseria: Claire Denis
Historia małżeńska
reżyseria: Noah Baumbach
Joker
reżyseria: Todd Phillips
Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki
Królowa Kier
reżyseria: May el-Toukhy
Kobieta idzie na wojnę
reżyseria: Benedikt Erlingsson
Le Mans '66
reżyseria: James Mangold
Lego Przygoda 2
reżyseria: Mike Mitchell
Midsommar
reżyseria: Ari Aster
Mój piękny syn
reżyseria: Felix Van Groeningen
Na noże
reżyseria: Rian Johnson
(Nie)znajomi
reżyseria: Tadeusz Śliwa
Parasite
reżyseria: Joon-ho Bong
Portret kobiety w ogniu
reżyseria: Céline Sciamma
Rocketman
reżyseria: Dexter Fletcher
Schyłek dnia
reżyseria: László Nemes
Słodziak
reżyseria: Alma Har'el
Sny wędrownych ptaków
reżyseria: Ciro Guerra
To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman
Vice
reżyseria: Adam McKay
Wilcze echa
reżyseria: Abel Lanzac
Witajcie w Marwen
reżyseria: Robert Zemeckis
Wojna o prąd
reżyseria: Alfonso Gomez-Rejon
Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi
Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan
Złodziejaszki
reżyseria: Hirokazu Koreeda
Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w dystrybucji w 2020 roku:
Bacurau
reżyseria: Kleber Mendonça FilhoJuliano
Deerskin
reżyseria: Quentin Dupieux
Gigant
reżyseria: David Raboy
Jezioro dzikich gęsi
reżyseria: Yi'nan Diao
Luce
reżyseria: Julius Onah
Matthias i Maxime
reżyseria: Xavier Dolan
Mickey i niedźwiedź
reżyseria: Annabelle Attanasio
Plażowy haj
reżyseria: Harmony Korine
Synowie Danii
reżyseria: Ulaa Salim
Waves
reżyseria: Trey Edward Shults
Zwierzęta Ameryki
reżyseria: Bart Layton
Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:
Zapraszam też do przeczytania innych analiz:
PSY 3. W IMIĘ ZASAD
Chaotyczna konstrukcja, brak logiki, seksizm. Ale dużo mówią, dużo robią, dużo strzelają, więc może się podobać.
SOLID GOLD
Najciekawsze i najbardziej emocjonujące w tym filmie jest to, jak został wycofany z konkursu festiwalu w Gdyni. A fakt, że w ogóle tam trafił, jest kpiną z tego konkursu.
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
PSY 3. W IMIĘ ZASAD
Chaotyczna konstrukcja, brak logiki, seksizm. Ale dużo mówią, dużo robią, dużo strzelają, więc może się podobać.
SOLID GOLD
Najciekawsze i najbardziej emocjonujące w tym filmie jest to, jak został wycofany z konkursu festiwalu w Gdyni. A fakt, że w ogóle tam trafił, jest kpiną z tego konkursu.
OBSERWUJ
Instagram • Facebook
O MNIE
Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.
Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia: