NAJLEPSZE FILMY 2019

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:

• weszły do polskiej dystrybucji w 2019
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)

• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)

• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)


Ad Astra
reżyseria: James Gray

Boże Ciało
reżyseria: Jan Komasa

Ból i blask
reżyseria: Pedro Almodóvar

Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard

Cała prawda o Szekspirze
reżyseria: Kenneth Branagh

Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier

Dziewczyna
reżyseria: Lukas Dhont

Dzięki Bogu
reżyseria: François Ozon

Dzika grusza
reżyseria: Nuri Bilge Ceylan

Faworyta
reżyseria: Jorgos Lantimos

Gdzie jesteś, Bernadette?
reżyseria: Richard Linklater

Gdyby ulica Beale umiała mówić
reżyseria: Barry Jenkins

Gloria Bell
reżyseria: Sebastián Lelio

Granica
reżyseria: Ali Abbasi

Green Book
reżyseria: Peter Farrelly

Grzeczni chłopcy
reżyseria: Gene Stupnitsky

High Life
reżyseria: Claire Denis

Historia małżeńska
reżyseria: Noah Baumbach

Joker
reżyseria: Todd Phillips

Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki

Królowa Kier
reżyseria: May el-Toukhy

Kobieta idzie na wojnę
reżyseria: Benedikt Erlingsson

Le Mans '66
reżyseria: James Mangold

Lego Przygoda 2
reżyseria: Mike Mitchell

Midsommar
reżyseria: Ari Aster

Mój piękny syn
reżyseria: Felix Van Groeningen

Na noże
reżyseria: Rian Johnson

(Nie)znajomi
reżyseria: Tadeusz Śliwa

Parasite
reżyseria: Joon-ho Bong

Portret kobiety w ogniu
reżyseria: Céline Sciamma

Rocketman
reżyseria: Dexter Fletcher

Schyłek dnia
reżyseria: László Nemes

Słodziak
reżyseria: Alma Har'el

Sny wędrownych ptaków
reżyseria: Ciro Guerra

To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman

Vice
reżyseria: Adam McKay

Wilcze echa
reżyseria: Abel Lanzac

Witajcie w Marwen
reżyseria: Robert Zemeckis

Wojna o prąd
reżyseria: Alfonso Gomez-Rejon

Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi

Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan

Złodziejaszki
reżyseria: Hirokazu Koreeda


Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w dystrybucji w 2020 roku:

Bacurau
reżyseria: Kleber Mendonça FilhoJuliano

Deerskin
reżyseria: Quentin Dupieux

Gigant
reżyseria: David Raboy

Jezioro dzikich gęsi
reżyseria: Yi'nan Diao

Luce
reżyseria: Julius Onah

Matthias i Maxime
reżyseria: Xavier Dolan

Mickey i niedźwiedź
reżyseria: Annabelle Attanasio

Plażowy haj
reżyseria: Harmony Korine

Synowie Danii
reżyseria: Ulaa Salim

Waves
reżyseria: Trey Edward Shults

Zwierzęta Ameryki
reżyseria: Bart Layton


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł na Patronite. Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


PSY 3. W IMIĘ ZASAD

Chaotyczna konstrukcja, brak logiki, seksizm. Ale dużo mówią, dużo robią, dużo strzelają, więc może się podobać.

SOLID GOLD

Najciekawsze i najbardziej emocjonujące w tym filmie jest to, jak został wycofany z konkursu festiwalu w Gdyni. A fakt, że w ogóle tam trafił, jest kpiną z tego konkursu.

POWRÓT DO LISTY ANALIZ





O MNIE


Nazywam się Artur Wyrzykowski i jestem analitykiem opowieści. Prowadziłem prace scenariuszowe filmów i seriali, analizowałem ponad 70 tekstów rocznie i wykładałem w różnych miejscach, głównie w StoryLab Pro. Teraz skupiam się na moim debiucie, który będę produkować w mojej firmie Bold Humans.

Do końca 2022 roku nie przyjmuję zleceń na analizy. Czas, który miałbym poświęcać na pomoc innym w rozwoju ich opowieści, poświęcę na pomoc sobie. Ale jeśli jesteś producentą/em w kryzysowej sytuacji i jesteś gotowa/y wydać dużo pieniędzy, żeby wyjść z tego kryzysu, to napisz: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:



DOUCZKI









MOJE FILMY