NAJLEPSZE FILMY 2019

Lata poczytności mijają, ale zasady podsumowania roku się nie zmieniają. Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:

• weszły do polskiej dystrybucji w 2019
(a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)

• widziałem je
(a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)

• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania
(a przecież się nie znam i mogę się mylić)


Ad Astra
reżyseria: James Gray

Boże Ciało
reżyseria: Jan Komasa

Ból i blask
reżyseria: Pedro Almodóvar

Bracia Sisters
reżyseria: Jacques Audiard

Cała prawda o Szekspirze
reżyseria: Kenneth Branagh

Dom, który zbudował Jack
reżyseria: Lars von Trier

Dziewczyna
reżyseria: Lukas Dhont

Dzięki Bogu
reżyseria: François Ozon

Dzika grusza
reżyseria: Nuri Bilge Ceylan

Faworyta
reżyseria: Jorgos Lantimos

Gdzie jesteś, Bernadette?
reżyseria: Richard Linklater

Gdyby ulica Beale umiała mówić
reżyseria: Barry Jenkins

Gloria Bell
reżyseria: Sebastián Lelio

Granica
reżyseria: Ali Abbasi

Green Book
reżyseria: Peter Farrelly

Grzeczni chłopcy
reżyseria: Gene Stupnitsky

High Life
reżyseria: Claire Denis

Historia małżeńska
reżyseria: Noah Baumbach

Joker
reżyseria: Todd Phillips

Kafarnaum
reżyseria: Nadine Labaki

Królowa Kier
reżyseria: May el-Toukhy

Kobieta idzie na wojnę
reżyseria: Benedikt Erlingsson

Le Mans '66
reżyseria: James Mangold

Lego Przygoda 2
reżyseria: Mike Mitchell

Midsommar
reżyseria: Ari Aster

Mój piękny syn
reżyseria: Felix Van Groeningen

Na noże
reżyseria: Rian Johnson

(Nie)znajomi
reżyseria: Tadeusz Śliwa

Parasite
reżyseria: Joon-ho Bong

Portret kobiety w ogniu
reżyseria: Céline Sciamma

Rocketman
reżyseria: Dexter Fletcher

Schyłek dnia
reżyseria: László Nemes

Słodziak
reżyseria: Alma Har'el

Sny wędrownych ptaków
reżyseria: Ciro Guerra

To właśnie życie
reżyseria: Dan Fogelman

Vice
reżyseria: Adam McKay

Wilcze echa
reżyseria: Abel Lanzac

Witajcie w Marwen
reżyseria: Robert Zemeckis

Wojna o prąd
reżyseria: Alfonso Gomez-Rejon

Wszyscy wiedzą
reżyseria: Asghar Farhadi

Złe wychowanie Cameron Post
reżyseria: Desiree Akhavan

Złodziejaszki
reżyseria: Hirokazu Koreeda


Polecam też kilka filmów, które może pojawią się w dystrybucji w 2020 roku:

Bacurau
reżyseria: Kleber Mendonça FilhoJuliano

Deerskin
reżyseria: Quentin Dupieux

Gigant
reżyseria: David Raboy

Jezioro dzikich gęsi
reżyseria: Yi'nan Diao

Luce
reżyseria: Julius Onah

Matthias i Maxime
reżyseria: Xavier Dolan

Mickey i niedźwiedź
reżyseria: Annabelle Attanasio

Plażowy haj
reżyseria: Harmony Korine

Synowie Danii
reżyseria: Ulaa Salim

Waves
reżyseria: Trey Edward Shults

Zwierzęta Ameryki
reżyseria: Bart Layton


Przeczytaj inne analizy

SOLID GOLD

Najciekawsze i najbardziej emocjonujące w tym filmie jest to, jak został wycofany z konkursu festiwalu w Gdyni. A fakt, że w ogóle tam trafił, jest kpiną z tego konkursu.

CZYTAJ

SUPERNOVA

Zaburzenie zapowiada bardzo angażującą opowieść, ale bohaterowie nie mają stawki, a historia nie ma zakończenia.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 29 listopada:

W kinach od 3 stycznia:

NAJMOCNIEJ POLECAM