PODSUMOWANIE FESTIWALU FILMOWEGO W GDYNI 2015

Jako człowiek, który nic nie zrobił, nic nie napisał i zazdrości kolegom sukcesów, oklasków i filmów, powiem tak: są dwa problemy.

Nic nie rozumiem.
W większości filmów nie wiem, kto jest bohaterem, o kim jest ta opowieść. A gdy już rozpoznam bohatera, to nie wiem, czego on chce, o co walczy. Jakie jego działanie jest przedmiotem opowiadania? Na czym polega intryga? Do czego to wszystko zmierza? Jeśli nie wiem, co robi bohater i dlaczego to robi, to nie mogę się przejąć jego losem. Jeśli nie wiem, na co mam czekać, to się nudzę.

To, co rozumiem, nic nie znaczy.
Jeśli opowieść ma bohatera, który do czegoś dąży, ma swój przebieg i kulminacje, to często wciąż nie wiem, o czym to jest. Jak wydarzenia w tej opowieści wpływają na bohatera? Jak go zmieniają? Co bohater rozumie, czego nie rozumiał wcześniej? Jak teraz zmieni się jego życie? Co ja, jako widz, mam patrząc na opowieść o tym bohaterze wynieść dla siebie? Czego ta opowieść uczy jego i mnie? Jeśli nie wiem, jak zmienia się bohater w tej opowieści, to nie wiem, po co ona jest. Po co to wszystko mu się dzieje i po co ja to oglądam.

To są podstawowe elementy konstrukcji opowieści. Żeby rozwiązać takie problemy potrzeba edukacji całej branży z podstaw scenariopisarstwa i ze współpracy z konsultantami scenariuszowymi. Konsultanci scenariuszowi to osoby, które bardzo szybko wskazałyby te problemy w tekście i pomogły je rozwiązać. Polecam.


Przeczytaj inne analizy

PANIE DULSKIE

Komedia bez humoru, kryminał bez zagadki, dramat bez konfliktu. Autor scenariusza inspirowanego tekstem Gabrieli Zapolskiej poszedł w trzy strony i w efekcie nie doszedł nigdzie.

CZYTAJ

ANATOMIA ZŁA

Podziwiam poczucie humoru i dystans autora, który zatytułował swój film w taki sposób, w jaki wszyscy krytycy zatytułują jego recenzje.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM