PODSUMOWANIE FESTIWALU FILMOWEGO W GDYNI 2015

Jako człowiek, który nic nie zrobił, nic nie napisał i zazdrości kolegom sukcesów, oklasków i filmów, powiem tak: są dwa problemy.

Nic nie rozumiem.
W większości filmów nie wiem, kto jest bohaterem, o kim jest ta opowieść. A gdy już rozpoznam bohatera, to nie wiem, czego on chce, o co walczy. Jakie jego działanie jest przedmiotem opowiadania? Na czym polega intryga? Do czego to wszystko zmierza? Jeśli nie wiem, co robi bohater i dlaczego to robi, to nie mogę się przejąć jego losem. Jeśli nie wiem, na co mam czekać, to się nudzę.

To, co rozumiem, nic nie znaczy.
Jeśli opowieść ma bohatera, który do czegoś dąży, ma swój przebieg i kulminacje, to często wciąż nie wiem, o czym to jest. Jak wydarzenia w tej opowieści wpływają na bohatera? Jak go zmieniają? Co bohater rozumie, czego nie rozumiał wcześniej? Jak teraz zmieni się jego życie? Co ja, jako widz, mam patrząc na opowieść o tym bohaterze wynieść dla siebie? Czego ta opowieść uczy jego i mnie? Jeśli nie wiem, jak zmienia się bohater w tej opowieści, to nie wiem, po co ona jest. Po co to wszystko mu się dzieje i po co ja to oglądam.

To są podstawowe elementy konstrukcji opowieści. Żeby rozwiązać takie problemy potrzeba edukacji całej branży z podstaw scenariopisarstwa i ze współpracy z konsultantami scenariuszowymi. Konsultanci scenariuszowi to osoby, które bardzo szybko wskazałyby te problemy w tekście i pomogły je rozwiązać. Polecam.


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:

Wspieraj Autora na Patronite
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


ANATOMIA ZŁA

Podziwiam poczucie humoru i dystans autora, który zatytułował swój film w taki sposób, w jaki wszyscy krytycy zatytułują jego recenzje.

KARBALA

Był dobry temat, dobry budżet, dobrzy aktorzy, a wyszedł zły chaos i zła nuda. Zabrakło tego, czego brakuje zawsze (zaczyna się na „s”).

POWRÓT DO LISTY ANALIZ



OBSERWUJ
InstagramFacebook

O MNIE


Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.

Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:

Postaw mi kawę na buycoffee.to



DOUCZKI














MOJE FILMY