PODSUMOWANIE FESTIWALU FILMOWEGO W GDYNI 2015

Jako człowiek, który nic nie zrobił, nic nie napisał i zazdrości kolegom sukcesów, oklasków i filmów, powiem tak: są dwa problemy.

Nic nie rozumiem.
W większości filmów nie wiem, kto jest bohaterem, o kim jest ta opowieść. A gdy już rozpoznam bohatera, to nie wiem, czego on chce, o co walczy. Jakie jego działanie jest przedmiotem opowiadania? Na czym polega intryga? Do czego to wszystko zmierza? Jeśli nie wiem, co robi bohater i dlaczego to robi, to nie mogę się przejąć jego losem. Jeśli nie wiem, na co mam czekać, to się nudzę.

To, co rozumiem, nic nie znaczy.
Jeśli opowieść ma bohatera, który do czegoś dąży, ma swój przebieg i kulminacje, to często wciąż nie wiem, o czym to jest. Jak wydarzenia w tej opowieści wpływają na bohatera? Jak go zmieniają? Co bohater rozumie, czego nie rozumiał wcześniej? Jak teraz zmieni się jego życie? Co ja, jako widz, mam patrząc na opowieść o tym bohaterze wynieść dla siebie? Czego ta opowieść uczy jego i mnie? Jeśli nie wiem, jak zmienia się bohater w tej opowieści, to nie wiem, po co ona jest. Po co to wszystko mu się dzieje i po co ja to oglądam.

To są podstawowe elementy konstrukcji opowieści. Żeby rozwiązać takie problemy potrzeba edukacji całej branży z podstaw scenariopisarstwa i ze współpracy z konsultantami scenariuszowymi. Konsultanci scenariuszowi to osoby, które bardzo szybko wskazałyby te problemy w tekście i pomogły je rozwiązać. Polecam.


Przeczytaj inne analizy

PANIE DULSKIE

Komedia bez humoru, kryminał bez zagadki, dramat bez konfliktu. Autor scenariusza inspirowanego tekstem Gabrieli Zapolskiej poszedł w trzy strony i w efekcie nie doszedł nigdzie.

CZYTAJ

ANATOMIA ZŁA

Podziwiam poczucie humoru i dystans autora, który zatytułował swój film w taki sposób, w jaki wszyscy krytycy zatytułują jego recenzje.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Bardzo lubię oglądać filmy i zazdroszczę wszystkim, którzy spędzają życie na ich robieniu. Na tym poczytnym blogu z humorem punktuję słabości i niekonsekwencje analizowanych filmów, starając się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych filmów i zachęcam do chodzenia na polskie kino. A jeśli ktoś marzy o takiej analizie swojego tekstu, zapraszam do przeczytania FAQ.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Hej Artur! Co ty właściwie robisz?

Jestem analitykiem. Czytam teksty i analizuję je pod kątem gatunku, konstrukcji opowieści, przebiegu wątków, przebiegu postaci, relacji, konstrukcji scen, przesłania.

· Czyli jesteś konsultantem scenariuszowym?

Nie. Zadaniem konsultanta jest towarzyszenie autorowi w procesie tworzenia. Konsultant nie daje autorowi gotowych rozwiązań, tylko poprzez zadawanie właściwych pytań uświadamia mu słabości w jego tekście i nakierowuje na lepsze rozwiązania. Wierzę, że każdy autor potrzebuje konsultanta i mogę wielu polecić. Ja natomiast nie biorę odpowiedzialności za proces tworzenia. Pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję tekst i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce.

· Ej, to super. Ile to trwa?

Analiza treatmentu zajmuje kilka godzin, analiza scenariusza to kilkanaście godzin. Zależy od objętości i zaawansowania projektu. Najlepiej umówmy się z wyprzedzeniem kilkudniowym.

· Ile kosztuje taka znakomita analiza?

Jeśli Twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Masz projekt? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

POLECAM

W kinach od 23 czerwca:

W kinach od 15 września:

W kinach od 22 września:

SZCZEGÓLNIE POLECAM