SUKIENKA

Scenariusz: Tadeusz Łysiak

Reżyseria: Tadeusz Łysiak

Dlaczego ten film został uznany przez amerykańskich filmowców za jeden z pięciu najlepszych krótkich filmów świata w 2022 roku? Rozmyślmy.


KONSTRUKCJA

1 ZWYKŁE ŻYCIE
Julka jest osobą niskorosłą. Pracuje jako sprzątaczka w motelu. Wieczory spędza w barze, grając na automatach. Ma dość zaczepek dotyczących jej wzrostu. Jest asertywna, pewna siebie, słucha metalu, masturbuje się - jest normalną dziewczyną. Tylko niską. Zwierza się swojej przyjaciółce, że nigdy nie miała seksu.

2 ZABURZENIE
Pewnego dnia w życiu Julki pojawia się miły kierowca ciężarówki - Bogdan. Widzi Julkę w barze, widzi ją w nocy na korytarzu, a rano miło ją zagaduje i zaprasza na randkę za cztery dni.

3 DECYZJA
Julka podejmuje decyzję, że pójdzie na randkę. Z kontekstu wcześniejszych scen jest jasne, że ma nadzieję, na seks. Czyli główne pytanie dramaturgiczne tego filmu to: „Czy na tej randce Julka zadebiutuje w seksie?” To potwierdza kolejna scena, gdy bohaterka rozbiera się i rozmarzona leży w łóżku Bogdana.

4 PRZESZKODY
Julka nie ma seksownej sukienki. Krawiec nie zdąży jej uszyć. W lumpeksie nie ma ubrań dla jej wzrostu.

5 PRZEMIANA
Starając się przygotować do randki, Julia traci wiarę w swoje szczęście. Gdy patrzy na młodych ludzi nad jeziorem, widzi, że do nich nie pasuje. Chce mieć normalne ciało. Ale jej przyjaciółka przekonuje ją, że Julka ma piękne wnętrze i w końcu znajdzie swoją osobę. Zdobyła też dla niej też sukienkę na randkę. Dzięki temu wsparciu, Julka znów daje sobie szansę na miłość. Jak się wkrótce okaże, to naiwny błąd. Czyli bohaterka miała szasnę przejść przemianę i zamknąć swoje serce w skorupie, ale tego nie zrobiła. Za ten brak przemiany spotka ją spodziewana w tragedii kara.

6 KULMINACJA
Julka pięknie wyszykowana idzie na randkę. Jest bardzo miło i wreszcie jest wymarzony seks. Ale namiętny stosunek nagle zamienia się w gwałt. Julka ponosi porażkę. Jej marzenie stało się koszmarem.

To jest precyzyjna konstrukcja. Wszystko dobrze do siebie pasuje, więc jest to opowieść wysokiej jakości. Ale takich opowieści są tysiące. Więc co czyni ten film wyjątkowym?


TEMAT I PRZESŁANIE

Ta opowieść odkrywa przed nami problemy osób niskorosłych. Chociaż to w środku zupełnie normalne osoby, to przez ograniczenia swojego ciała są narażone na dyskryminację, przemoc słowną, a nawet fizyczną. Dyskryminacja nie dotyczy tylko wykluczenia towarzyskiego, ale też konsumenckiego: bohaterka nie jest w stanie kupić sobie sukienki na randkę.

Ta opowieść jest prowadzona w schemacie Kopciuszka. Mamy nadzieję, że los tej niesłusznie skrzywdzonej dziewczyny się odmieni i Julka znajdzie swoją osobę i będzie szczęśliwa, bo na to zasługuje. Ale autor w kulminacji łamie ten schemat sceną przemocy seksualnej. Romantyczny książę okazuje się pojebem i ableistą. A potem, żebyśmy nie mieli już żadnych wątpliwości, że nasza bohaterka nigdy, przenigdy nie będzie szczęśliwa, autor pokazuje jej tęsknotę do pięknego ciała. Do ciała, którego nigdy nie będzie mieć. Nigdy nie będzie czuć się piękna i pożądana. To jest bardzo mocne i bardzo smutne, ale bardzo atrakcyjne w opowieści.

Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł na Patronite. Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


25 LAT NIEWINNOŚCI

Narzędziem zaangażowania widzów nie jest opowieść, tylko kontekst tej opowieści. Konflikty są pozorowane, nie ma przeszkód, bohaterowie niczego się nie uczą, więc ta opowieść nie ma dla widzów żadnego przesłania.

W LESIE DZIŚ NIE ZAŚNIE NIKT

Dzieje się tak mało, wolno i wtórnie, że można zasnąć z nudów. Jak to możliwe, że mogąc zrobić dowolny film o czymś, ktoś postanowił zrobić właśnie ten film?

POWRÓT DO LISTY ANALIZ





O MNIE


Nazywam się Artur Wyrzykowski i jestem analitykiem opowieści. Prowadziłem prace scenariuszowe filmów i seriali, analizowałem ponad 70 tekstów rocznie i wykładałem w różnych miejscach, głównie w StoryLab Pro. Teraz skupiam się na moim debiucie, który będę produkować w mojej firmie Bold Humans.

Do końca 2022 roku nie przyjmuję zleceń na analizy. Czas, który miałbym poświęcać na pomoc innym w rozwoju ich opowieści, poświęcę na pomoc sobie. Ale jeśli jesteś producentą/em w kryzysowej sytuacji i jesteś gotowa/y wydać dużo pieniędzy, żeby wyjść z tego kryzysu, to napisz: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:



DOUCZKI











MOJE FILMY