UNDERDOG

Scenariusz: Mariusz Kuczewski

Reżyseria: Maciej Kawulski

Zwiastun zapowiada dobry film, ponieważ wszystko dobrze w nim wygląda: ładny aktor, walczące spocone męskie ciała, zwolnione tempo, wycie z bólu w deszczu, spoko muzyka o my hero. Ale jest coś jeszcze, czego nie ma film: ciekawa historia. Montażysta tego zwiastuna powinien być scenarzystą tego filmu.

Zwiastun mówi tak:
Jest sobie jakiś Kosa, który jest byłym zawodnikiem MMA i nie powodzi mu się dobrze. Inny mistrz kończy karierę i chce z nim walczyć, bo ma jakiś sentyment. Ale Kosa nie chce do tego wracać. Wtedy ktoś porywa córkę jego dziewczyny Niny. Kosa wraca z emerytury, walczy w różnych walkach jako ruski pomagier, do tego w deszczu i w lesie przeobraża się w niszczyciela, który ma pokonać mistrza. Jednak im bardziej się przeobraża, tym bardziej jego życie osobiste zmienia się od seksów na szybie do "wypierdalaj z mojego życia".

Tylko ustawienie porwania jako zaburzenia pierwszego aktu i motywacji do powrotu do bitki daje szansę obronić istnienie tego kryminalnego wątku. Niestety teraz jest tak:


KONSTRUKCJA OPOWIEŚCI

1 ZWYKŁE ŻYCIE
Kosa śni o tym, jak po wygranej walce stracił pas mistrzowski, bo był na dopingu. Teraz mieszka w smutnym Ełku, pracuje w klubie, gdzie Ruscy porywają polskie nastolatki. Jest uzależniony od leków i alkoholu, nie ma bliskich relacji, ale żeby początkujący scenarzyści go lubili, to ratuje psa. Spotyka Ninę, dawną koleżankę ze szkoły, odwiedza ojca, brata, areszt. Traci pracę w klubie, zdobywa pracę w parowozowni. Wreszcie zaczyna się romans. Cała ta ekspozycja trwa 50 minut. Zero konfliktów. Zero MMA.

2 ZABURZENIE
Po dwóch latach od co noc śnionej walki, w Ełku pojawia się mistrz MMA Deni. Kończy karierę i chce stoczyć z Kosą swoją ostatnią walkę.

3 DECYZJA
Kosa nie chce walczyć, ale po tym, jak pijany przychodzi do Niny z lekami, które ukradł jej córce, które ona ukradła Ninie, i po tym jak Nina je znajduje i myśli, że to on je ukradł jej i jest z nią tylko dlatego, żeby ją okradać z leków, i po tym, jak Nina wyrzuca go z życia, Kosa rozumie, że nie ma już nic i przyjmuje propozycję walki. Główne pytanie dramaturgiczne zadane w 60 minucie brzmi: "Czy Kosie uda się wygrać z mistrzem Denim?"

4 PRZESZKODY
Na drodze Kosy do zrealizowania tego celu nie ma żadnych przeszkód:
• Trener pojawia się sam jak dżin z worka bokserskiego. Miło trenuje, nie oczekuje żadnych pieniędzy i nawet sam znajduje sobie wolny domek na plaży.
• Jak potrzeba kogoś do ćwiczeń w parterze, to jest jakiś Szymek, choć nie wiadomo kto to i skąd, ale jest.
• Ruscy porywają córkę Niny, ale na szczęście chcą, żeby Kosa wygrał, więc są pomocą na drodze do celu.
• Nina nie ma żadnych pretensji, że Kosa ją w to wplątał i przez niego jej córka może umrzeć.
• W trakcie treningu fizycznego trochę się męczy, raz nie ma siły iść, ale po krytyce surowego trenera jednak ma siłę.
• Nie brakuje pieniędzy, nie ma żadnych problemów rodzinnych, Kosa nie musi dokonywać żadnego przekroczenia.
• Nawet jak przed ważeniem jest 2 kilo za ciężki to hop do kondoma, hop do gorącej wody i na ważeniu już jest spoko.

5 PRZEMIANA
Pokonując zero przeszkód, Kosa niczego się nie uczy na żaden temat. Stając do walki z Denim, jest takim samym człowiekiem, jakim był stojąc przed nim w parowozowni, gdy nie chciał stawać z nim do walki.

6 KULMINACJA
Kosa walczy z Denim, ale dowiaduje się, że ma przegrać walkę. Nie umie tego zrobić wiarygodnie, bo za bardzo go surowy trener wyćwiczył, więc przegrywa tak nieudolnie, że Deni to widzi i przegrywa pierwszy. Ale nic się nie stało, Ruscy też chcą przegrać i po prostu oddają porwaną córkę i mówią Kosie, żeby już odpoczywał. Wszyscy przegrali i wszyscy są szczęśliwi.

INTRYGA

Cały motyw Ruskich porywających córkę Niny dałoby się wyciąć i wtedy ta opowieść przynajmniej miałaby sens. Byłby to prosty film o gościu, który dostał ostatnią szansę i wraca do ukochanego sportu, by rzucić wyzwanie mistrzowi. A teraz jest mieszanka parodii kina gangsterskiego z poważnym (choć pozbawionym dramaturgii) kinem sportowym.

Dlaczego Ruscy upatrzyli sobie akurat Ełk na porywanie nastolatek? Według wikipedii tam jest mniej niż 2000 dziewczyn w wieku 15-19 lat. Czy to jest gang wędrowny, który co miesiąc porywa w innym mieście? Czy mieszkańcy zauważyli już, że ktoś zniknął w jedynym klubie w mieście?

Dlaczego Ruscy próbują zgwałcić córkę Niny przy starej lokomotywie? Czy gwałcą w całym Ełku? Czy mieszkańcy są świadomi tego problemu?

Dlaczego Ruscy zabijają psa Kosy? Co by się zmieniło, gdyby nie przyjechali specjalnie do jego domu i nie zabili psa? Czy wtedy nie dowiedziałby się o porowaniu alby czy zlekceważyłby to porwanie?

Dlaczego Ruscy chcą czegoś od Kosy, ale nie zostawili mu numeru ani sami do niego nie dzwonią i on musi bić szefa klubu, żeby się z nimi skontaktować?

Dlaczego Kosa, żeby dowiedzieć się o swojej misji, musi lecieć helikopterem kilometr dalej? Dlaczego nie mogli po prostu pojechać autem kilometr dalej?

Dlaczego Ruscy w trakcie walki, żeby zmienić wytyczne od arcyruska, wysłali zwykłego parcha? Dlaczego teraz parch mógł powiedzieć, co robić, a nad rzeką trzeba było lecieć helikopterem? Dlaczego teraz nie polecieli z Kosą helikopterem na trybunę gości?

Dlaczego Ruscy oddają Kosie porwaną córkę, mimo że przez jego nieudolne przegrywanie stracili dużo pieniędzy? Dlaczego każą mu odpoczywać i nic od niego nie chcą? O co chodzi, że zyskali wojownika? Jaką on ma motywację, żeby dla nich cokolwiek robić, skoro już mu oddali córkę Niny?

Nie zadaję pytania: "dlaczego najpierw kazali wygrać, a potem przegrać?", bo to akurat jest logiczne: Postawili X pieniędzy na Kosę i mogli wygrać np 5X. Ale jak Kosa zaczął bić Deniego, to nikt już nie wierzył, że Deni może wygrać, zakłady się zmieniły i wtedy Ruscy postawili na Deniego Y i mogli wygrać aż np 8Y. Jeśli się spodziewali tego odwórcenia i tej różnicy, to pewnie ze swojej puli maksymalnie mało postawili za pierwszym razem, a maksymalnie dużo za drugim. Być może X było puste, czyli na początku nic nie postawili, bo od początku wiedzieli, że te pieniądze stracą, bo jednak każą Kosie przegrać.


Przeczytaj inne analizy

DIABLO. WYŚCIG O WSZYSTKO

Film wyścigowy, w którym nie ma wyścigów i napięcia. Z wątkiem kryminalnym, który jest parodią wątków kryminalnych.

CZYTAJ

ZABAWA ZABAWA

Bardzo ważny temat, ale nie ma przesłania. Do tego absurdalny wątek gwałtu i policjanci z innego gatunku filmowego.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM