MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST

Scenariusz: Grzegorz Jarzyna (na podstawie sztuki Doroty Masłowskiej)

Reżyseria: Grzegorz Jarzyna

To prawdopodobnie jedyny film, który jednocześnie polecam i krytykuję na swoim poczytnym blogu. Pozostając w tej sprzeczności, przytoczę krótką dyskusję, którą sam ze sobą przeprowadziłem w trakcie seansu.

Pierwsze wrażenie:
To jest genialne. Błyskotliwe, zabawne, zaskakujące, nieoczywiste, świeże, porywające. Niech to trwa w nieskończoność.

Drugie:
No dobrze, ale to niestety naprawdę może trwać w nieskończoność, bo nie ma tu żadnej historii, donikąd to nie zmierza. Nie można wejść emocjonalnie w opowieść, w której nie ma zasad, w której może wydarzyć się wszystko.

Trzecie:
Ale tu się dzieje wszystko i wszystko to jest wspaniałe. Nie jestem zaangażowany emocjonalnie, ale jestem bardzo zaangażowany intelektualnie. Jestem bawiony, prowokowany, uczony. Podoba mi się to. Widzę w tym jakąś myśl, wiem na jaki temat jest ta artystyczna wypowiedź.

Czwarte:
Ale ta artystyczna wypowiedź nie tworzy żadnej konstrukcji dramaturgicznej, a ja w kinie przede wszystkim szukam bohatera i jego historii. O ile lepsza byłaby ta historia, gdyby była historią. Gdybyśmy my, zanurzeni w te wspaniałe komentarze, obserwacje, gagi, puenty, monologi i gry słowne, coś przeżyli z naszą młodą bohaterką. Gdyby tylko ona miała jakiś cel, w dążeniu do którego moglibyśmy ją obserwować.

Piąte (na napisach końcowych):
Pani Doroto, nie znamy się, ale poznać się musimy. Pani jest geniuszem, ja nie napisałem nigdy nic wartościowego, dlatego mam poważną propozycję wspólnego pisania scenariusza. O proszę, tu w prawej kolumnie jest nawet mój adres -->


Przeczytaj inne analizy

CARTE BLANCHE

Zamiast wzruszającej opowieści o pięknie życia dostałem opowieść o egoiście, któremu życzę jak najgorzej.

CZYTAJ

NAJLEPSZE FILMY
PODSUMOWANIE 2014 ROKU

Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki: weszły do dystrybucji kinowej w 2014, widziałem je, moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Prowadzę developementy w TFP, wykładam konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim i analizę filmu w StoryLab Pro. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 22 marca:

NAJMOCNIEJ POLECAM