MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST

Scenariusz: Grzegorz Jarzyna (na podstawie sztuki Doroty Masłowskiej)

Reżyseria: Grzegorz Jarzyna

To prawdopodobnie jedyny film, który jednocześnie polecam i krytykuję na swoim poczytnym blogu. Pozostając w tej sprzeczności, przytoczę krótką dyskusję, którą sam ze sobą przeprowadziłem w trakcie seansu.

Pierwsze wrażenie:
To jest genialne. Błyskotliwe, zabawne, zaskakujące, nieoczywiste, świeże, porywające. Niech to trwa w nieskończoność.

Drugie:
No dobrze, ale to niestety naprawdę może trwać w nieskończoność, bo nie ma tu żadnej historii, donikąd to nie zmierza. Nie można wejść emocjonalnie w opowieść, w której nie ma zasad, w której może wydarzyć się wszystko.

Trzecie:
Ale tu się dzieje wszystko i wszystko to jest wspaniałe. Nie jestem zaangażowany emocjonalnie, ale jestem bardzo zaangażowany intelektualnie. Jestem bawiony, prowokowany, uczony. Podoba mi się to. Widzę w tym jakąś myśl, wiem na jaki temat jest ta artystyczna wypowiedź.

Czwarte:
Ale ta artystyczna wypowiedź nie tworzy żadnej konstrukcji dramaturgicznej, a ja w kinie przede wszystkim szukam bohatera i jego historii. O ile lepsza byłaby ta historia, gdyby była historią. Gdybyśmy my, zanurzeni w te wspaniałe komentarze, obserwacje, gagi, puenty, monologi i gry słowne, coś przeżyli z naszą młodą bohaterką. Gdyby tylko ona miała jakiś cel, w dążeniu do którego moglibyśmy ją obserwować.

Piąte (na napisach końcowych):
Pani Doroto, nie znamy się, ale poznać się musimy. Pani jest geniuszem, ja nie napisałem nigdy nic wartościowego, dlatego mam poważną propozycję wspólnego pisania scenariusza. O proszę, tu w prawej kolumnie jest nawet mój adres -->


Przeczytaj inne analizy

CARTE BLANCHE

Zamiast wzruszającej opowieści o pięknie życia dostałem opowieść o egoiście, któremu życzę jak najgorzej.

CZYTAJ

NAJLEPSZE FILMY
PODSUMOWANIE 2014 ROKU

Jak co roku chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki: weszły do dystrybucji kinowej w 2014, widziałem je, moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca z tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI



POLECAM

W kinach od 20 września:

W kinach od 27 września:

W kinach od 11 października:

W kinach od 18 października:


W kinach od 25 października:

NAJMOCNIEJ POLECAM