NAJLEPSZE FILMY 2014

To tylko taki chwytliwy tytuł, a tak naprawdę chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2014 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)

Babadook
scenariusz: Jennifer Kent • reżyseria: Jennifer Kent

Bardzo poszukiwany człowiek
scenariusz: Andrew Bovell • reżyseria: Anton Corbijn

Blue Ruin
scenariusz: Jeremy Saulnier • reżyseria: Jeremy Saulnier

Bogowie
scenariusz: Krzysztof Rak • reżyseria: Łukasz Palkowski

Boyhood
scenariusz: Richard Linklater • reżyseria: Richard Linklater

Brud
scenariusz: Jon S. Baird • reżyseria: Jon S. Baird

Co jest grane, Davis?
scenariusz: Ethan Coen, Joel Coen • reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen

Czworo do pary
scenariusz: Justin Lader • reżyseria: Charlie McDowell

Grand Budapest Hotel
scenariusz: Wes Anderson • reżyseria: Wes Anderson

Jak ojciec i syn
scenariusz: Hirokazu Koreeda • reżyseria: Hirokazu Koreeda

Locke
scenariusz: Steven Knight • reżyseria: Steven Knight

Nieznajomy nad jeziorem
scenariusz: Alain Guiraudie • reżyseria: Alain Guiraudie

Nimfomanka
scenariusz: Lars von Trier • reżyseria: Lars von Trier

Oh, Boy!
scenariusz: Jan Ole Gerster • reżyseria: Jan Ole Gerster

Ona
scenariusz: Spike Jonze • reżyseria: Spike Jonze

Snowpiercer: Arka przyszłości
scenariusz: Joon-ho Bong, Kelly Masterson • reżyseria: Joon-ho Bong

Shirley – wizje rzeczywistości
scenariusz: Gustav Deutsch • reżyseria: Gustav Deutsch

Wielkie piękno
scenariusz: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino

Więzy krwi
scenariusz: Guillaume Canet, James Gray • reżyseria: Guillaume Canet

Wilk z Wall Street
scenariusz: Terence Winter • reżyseria: Martin Scorsese

Witaj w klubie
scenariusz: Craig Borten, Melisa Wallack • reżyseria: Jean-Marc Vallée

Wróg
scenariusz: Javier Gullón • reżyseria: Denis Villeneuve

Zacznijmy od nowa
scenariusz: John Carney • reżyseria: John Carney




Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2015:

Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi

Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón

Między nami dobrze jest
scenariusz: Grzegorz Jarzyna • reżyseria: Grzegorz Jarzyna

Pieśń ćmy: tajny agent Reiji
scenariusz: Kankurô Kudô • reżyseria: Takashi Miike

Polskie gówno
scenariusz: Tymon Tymański • reżyseria: Grzegorz Jankowski

Powrót do domu
scenariusz: Jingzhi Zou • reżyseria: Yimou Zhang

Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund

Zanim zniknę
scenariusz: Shawn Christensen • reżyseria: Shawn Christensen


Przeczytaj inne analizy

MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST

To prawdopodobnie jedyny film, który jednocześnie polecam i krytykuję na swoim poczytnym blogu. Pozostając w tej sprzeczności, przytoczę krótką dyskusję, którą sam ze sobą przeprowadziłem w trakcie seansu.

CZYTAJ

PANI Z PRZEDSZKOLA

Najnowszy film autora świetnej „Obławy” jest tym, czym jest: chaotyczną opowieścią irytującego dziecka.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 50 tekstów rocznie. Jestem kierownikiem literackim w TFP, wykładam analizę filmu w StoryLab Pro i konstrukcję opowieści na Uniwersytecie Gdańskim. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Jak wygląda współpraca tobą?

Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.

· Jak wygląda taka analiza?

Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile to kosztuje?

Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 7 czerwca:

W kinach od 30 sierpnia:

W kinach od 20 września:

NAJMOCNIEJ POLECAM