NAJLEPSZE FILMY 2014
To tylko taki chwytliwy tytuł, a tak naprawdę chodzi o filmy, które spełniają trzy warunki:
• weszły do dystrybucji kinowej w 2014 (a przecież wiele wspaniałych filmów nie weszło)
• widziałem je (a przecież wielu wspaniałych filmów nie widziałem)
• moim zdaniem są genialne, bardzo dobre, albo chociaż warte zobaczenia i zapamiętania (a przecież się nie znam i mogę się mylić)
Babadook
scenariusz: Jennifer Kent • reżyseria: Jennifer Kent
Bardzo poszukiwany człowiek
scenariusz: Andrew Bovell • reżyseria: Anton Corbijn
Blue Ruin
scenariusz: Jeremy Saulnier • reżyseria: Jeremy Saulnier
Bogowie
scenariusz: Krzysztof Rak • reżyseria: Łukasz Palkowski
Boyhood
scenariusz: Richard Linklater • reżyseria: Richard Linklater
Brud
scenariusz: Jon S. Baird • reżyseria: Jon S. Baird
Co jest grane, Davis?
scenariusz: Ethan Coen, Joel Coen • reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Czworo do pary
scenariusz: Justin Lader • reżyseria: Charlie McDowell
Grand Budapest Hotel
scenariusz: Wes Anderson • reżyseria: Wes Anderson
Jak ojciec i syn
scenariusz: Hirokazu Koreeda • reżyseria: Hirokazu Koreeda
Locke
scenariusz: Steven Knight • reżyseria: Steven Knight
Nieznajomy nad jeziorem
scenariusz: Alain Guiraudie • reżyseria: Alain Guiraudie
Nimfomanka
scenariusz: Lars von Trier • reżyseria: Lars von Trier
Oh, Boy!
scenariusz: Jan Ole Gerster • reżyseria: Jan Ole Gerster
Ona
scenariusz: Spike Jonze • reżyseria: Spike Jonze
Snowpiercer: Arka przyszłości
scenariusz: Joon-ho Bong, Kelly Masterson • reżyseria: Joon-ho Bong
Shirley – wizje rzeczywistości
scenariusz: Gustav Deutsch • reżyseria: Gustav Deutsch
Wielkie piękno
scenariusz: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino • reżyseria: Paolo Sorrentino
Więzy krwi
scenariusz: Guillaume Canet, James Gray • reżyseria: Guillaume Canet
Wilk z Wall Street
scenariusz: Terence Winter • reżyseria: Martin Scorsese
Witaj w klubie
scenariusz: Craig Borten, Melisa Wallack • reżyseria: Jean-Marc Vallée
Wróg
scenariusz: Javier Gullón • reżyseria: Denis Villeneuve
Zacznijmy od nowa
scenariusz: John Carney • reżyseria: John Carney
Polecam też kilka filmów, które pojawią się w kinach w roku 2015:
Co robimy w ukryciu
scenariusz: Jemaine Clement, Taika Waititi • reżyseria: Jemaine Clement, Taika Waititi
Dzikie historie
scenariusz: Damián Szifrón • reżyseria: Damián Szifrón
Między nami dobrze jest
scenariusz: Grzegorz Jarzyna • reżyseria: Grzegorz Jarzyna
Pieśń ćmy: tajny agent Reiji
scenariusz: Kankurô Kudô • reżyseria: Takashi Miike
Polskie gówno
scenariusz: Tymon Tymański • reżyseria: Grzegorz Jankowski
Powrót do domu
scenariusz: Jingzhi Zou • reżyseria: Yimou Zhang
Turysta
scenariusz: Ruben Östlund • reżyseria: Ruben Östlund
Zanim zniknę
scenariusz: Shawn Christensen • reżyseria: Shawn Christensen
PRZECZYTAJ INNE ANALIZY:
MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST
To prawdopodobnie jedyny film, który jednocześnie polecam i krytykuję na swoim poczytnym blogu. Pozostając w tej sprzeczności, przytoczę krótką dyskusję, którą sam ze sobą przeprowadziłem w trakcie seansu.
CZYTAJ
PANI Z PRZEDSZKOLA
Najnowszy film autora świetnej „Obławy” jest tym, czym jest: chaotyczną opowieścią irytującego dziecka.
CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
MIĘDZY NAMI DOBRZE JEST
To prawdopodobnie jedyny film, który jednocześnie polecam i krytykuję na swoim poczytnym blogu. Pozostając w tej sprzeczności, przytoczę krótką dyskusję, którą sam ze sobą przeprowadziłem w trakcie seansu.
CZYTAJPANI Z PRZEDSZKOLA
Najnowszy film autora świetnej „Obławy” jest tym, czym jest: chaotyczną opowieścią irytującego dziecka.
CZYTAJO MNIE
Jestem analitykiem opowieści. Na zlecenie producentów i scenarzystów analizuję około 70 tekstów rocznie. Prowdzę wykłady i warszaty w różnych miejscach, głównie w StoryLab Pro. Rozwijam i produkuję własne projekty w mojej firmie Bold Humans. Oglądam ponad 200 filmów rocznie.
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino.
Artur Wyrzykowski
FAQ
· Jak wygląda współpraca z tobą?
Analizuję opowieści pod kątem gatunku, konstrukcji dramaturgicznej, przebiegu relacji, konstrukcji scen, przesłania i potencjału rynkowego. Nie jestem konsultantem scenariuszowym, ponieważ pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie na etapie treatmentu lub pierwszej wersji scenariusza, kiedy opowieść dopiero się kształtuje. Albo kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji. Albo kiedy przed zdjęciami okazuje się, że trzeba znacznie ograniczyć ilość scen. Albo kiedy po zdjęciach i zmontowaniu pierwszej wersji jest kłopot.
· Jak wygląda taka analiza?
Tak, jak "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Polot", "Córka trenera", "Dywizjon 303" i "Najlepszy", oraz lekcję z odpowiadania na oczekiwania widza: "Mowa ptaków".
· Ile to kosztuje?
Jeśli twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.
Potrzebujesz analizy? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl
DOUCZKI



NAJMOCNIEJ POLECAM
