DIABLO. WYŚCIG O WSZYSTKO

Scenariusz: Daniel Markowicz, Michał Otłowski, Michał Kasprzyk

Reżyseria: Michał Otłowski, Daniel Markowicz

Czego oczekuje widz, który kupuje bilet na film pod tytułem "Diablo. Wyścig o wszystko?" Oczekuje szybkiej akcji, spektakularnych wyścigów i intrygi, która jest logiczna i w której stawką jest życie. Ten film nie spełnia żadnego z tych oczekiwań. Jego uczciwy tytuł powinien brzmieć "Berek. Nudy bez sensu."

Dlaczego Kris przedstawia Kubę Ramsowi, a Rams namawia Maksa, żeby wziął Kubę na kierowcę? Dlaczego Kris sam nie chce być kierowcą Maksa? Czyim jest w takim razie kierowcą? Dlaczego Rams nie namawia Maksa, żeby wziął Krisa? Dlaczego w ogóle namawia Maksa na Kubę, co mu tak zależy? Dlaczego Kuba sam nie namawia Maska, skoro ma chorą siostrę?

Co to za pomysł, żeby wielki wyścig, w którym rzekomo giną ludzie, nie był wyścigiem, tylko zabawą w berka? Przecież to jest dokładne przeciwieństwo wyścigu, czyli dokładne przeciwieństwo emocji. Zawodnicy zamiast być najszybsi i ryzykować życie, muszą się chować, żeby nikt im nie zajechał drogi. Jak ktokolwiek może się tym emocjonować?

Jak działają te pseudo wyścigi? Kiedy Jarosz zarabia, a kiedy inni bogacze? Czy ci bogacze tylko obstawiają, czy są właścicielami zawodników, jak Maks? Skoro Jarosz niszczy Maksa, żeby jego zawodnik nie wygrał, to czy tak samo niszczył innych w poprzednich latach? Czy zawsze zawodnicy Jarosza wygrywali w organizowanym przez niego wyścigu? Jeśli tak było, to dlaczego ktokolwiek jeszcze zgadza się obstawiać? I kto to filmuje na tyle kamer, żeby ci bogacze mogli oglądać?

Dlaczego Ewa, córka Jarosza, jeździ w tych wyścigach? Czy kochający tata nie martwi się, że córka może zginąć? Jeśli Kuba jeździ dla Maksa, to dla kogo jeździ Ewa? Dla swojego ojca organizatora? Czy nikt z obstawiających bogaczy nie ma z tym ma problemu? Po co ona w ogóle jeździ, skoro mówi, że nie chce wygrać?

Ile lat mają Ewa i Kuba? Jak się spotykają na imprezie, na molo i jeżdżą motorami, to jest wrażenie, że to dorośli ludzie. Ale Ewa, zamiast jechać z nim gdzieś na seks, przywozi go do domu, gdzie tata daje jej szlaban i ona biegnie z płaczem do łóżka. Czyli mają 15 lat i właśnie kończą szkołę podstawową. W takim razie, dlaczego Jarosz pozwala dziecku prowadzić auto?

Kuba został kurierem Maksa, ale okazuje się, że wcale nie kurierem, tylko szoferem, bo Maks też jedzie kurierować. Jadą z Poznania do Berlina z bardzo drogim czymś. Trzy godziny jazdy. Dlaczego robią coś tak głupiego i niebezpiecznego, jak zjazd z autostrady na zapomnianą stację benzynową, na której zostają napadnięci? Dlaczego nie mogli po prostu szybko dojechać do celu?

Jakie konsekwencje ma Jarosz z powodu nieudanej misji Kła na stacji benzynowej? Czy jego mocodawcy mają problem z tym, że Jarosz ich zawiódł?

Dlaczego nagle grupa Kła wybiła grupę Maksa? Przez tyle czasu było spoko, a tu nagle wszyscy dostają wyrok śmierci. Co Jarosz na tym zyska, że Maks zostanie zabity? Dlaczego wcześniej tego nie zrobił?

Kieł chce zabić Maksa, ale (spisek scenarzystów nr 1) skończyły się naboje, więc każe pomagierowi go zabić i (spisek scenarzystów nr 2) wychodzi, nie patrząc na egzekucję. Na koniec filmu szok: Maks przeżył! Kto by się tego spodziewał...

Kuba nie jedzie w ostatnim berku, czyli kto jedzie? Ewa, która nie chce wygrać i jakiś anonimowy typ? Więc dlaczego ktokolwiek z bogaczy u Jarosza i widzów w kinie miałby chcieć oglądać taki berek? Potem okazuje się, że Ewa jest skuta przez Kła, więc kto jedzie w berku? Sam jeden anonimowy typ?

Dlaczego pomagier Kła na końcu go zdradza? Wcześniej zabijał z nim pomagierów Maksa, potem oszczędza Maksa, a potem zabija Kła, żeby ratować Ewę? Dlaczego pomagier przez cały film był zły, a nagle postanowił być dobry? To jest za łatwe! Największe zagrożenie dla bohatera drugoplanowego rozwiązuje się samo. Właśnie! Czy morderczy Kieł był jakimś zagrożeniem dla Kuby i jego planu ratowania siostry?

Kuba nagle dołącza do berka. Jedzie, jedzie, nie wiadomo, co chce zrobić i czy to jest trudne, aż nagle dojeżdża do Jarosza i wystawia go policji. Co tu się wydarza? Skąd Kuba wiedział, gdzie będzie Jarosz i w jakim aucie? Dlaczego policja, która goniła Kubę, przestaje go gonić, gdy na ich drodze pojawia się Jarosz? Dlaczego policja chce zatrzymać Jarosza, skoro kulturalnie sobie jechał?

Główne pytanie dramaturgiczne to: "Czy Kuba wygra wszystkie berki?" To pytanie nie tworzy żadnego napięcia, ponieważ Kuba nie ma żadnych przeszkód na drodze do wygrania wszystkiego. Zawsze jest pierwszy (w wyścigu) albo ostatni (w berku). Nie musi się niczego uczyć, narażać, dokonywać przekroczeń. Kieł jest parodią gangstera, a nawet jak jego ekipa wybija ekipę Maksa, to Kubie nic nie grozi, nie musi uciekać i walczyć o życie. Jedyne, na co widz może tu czekać, to napisy końcowe.


Przeczytaj inne analizy

MISZMASZ CZYLI KOGEL MOGEL 3

Dlaczego ten film okazał się najpopularniejszym filmem 2019 roku? Wyjątkowo poszukamy plusów (minusów też).

CZYTAJ

UNDERDOG

Film sportowy, w którym przez godzinę nie ma sportu i nic się nie dzieje. Z wątkiem kryminalnym, w którym przez dwie godziny nie ma sensu.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Bardzo lubię oglądać filmy i zazdroszczę wszystkim, którzy spędzają życie na ich robieniu. Na tym poczytnym blogu z humorem punktuję słabości i niekonsekwencje analizowanych produkcji, starając się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino. A jeśli ktoś marzy o takiej analizie swojego tekstu, zapraszam do przeczytania FAQ.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Hej Artur! Co ty właściwie robisz?

Jestem analitykiem. Czytam teksty i analizuję je pod kątem gatunku, konstrukcji opowieści, przebiegu wątków, przebiegu postaci, relacji, konstrukcji scen, przesłania.

· Czyli jesteś konsultantem scenariuszowym?

Nie. Zadaniem konsultanta jest towarzyszenie autorowi w procesie tworzenia. Konsultant nie daje autorowi gotowych rozwiązań, tylko poprzez zadawanie właściwych pytań uświadamia mu słabości w jego tekście i nakierowuje na lepsze rozwiązania. Wierzę, że każdy autor potrzebuje konsultanta i mogę wielu polecić. Ja natomiast pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję opowieść i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce. Najlepiej zgłosić się do mnie, kiedy wszyscy myślą, że scenariusz jest gotowy i nadaje się do produkcji.

· Jak to właściwie wygląda?

Tak jak moja modelowa analiza filmów: "Zimna wojna", "Kler", "Juliusz", "Pokot", "Twarz", "Układ Zamknięty" i "Chrzest". Polecam też lekcję z podstaw konstruowania opowieści: "Dywizjon 303" i "Najlepszy".

· Ile kosztuje taka znakomita, modelowa analiza?

Jeśli Twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Masz projekt? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl

DOUCZKI





POLECAM

W kinach od 22 lutego:


W kinach od 8 marca:


W kinach od 15 marca:


W kinach od 22 marca:

NAJMOCNIEJ POLECAM