KOBIETY MAFII 2
Scenariusz: Patryk Vega, Olaf Olszewski
Reżyseria: Patryk Vega
Ten film jest dokładnie taki sam jak pierwsza część, tylko gorszy, ponieważ nie ma w nim nic nowego. Więc moja analiza też taka będzie - będę obszernie cytować siebie sprzed roku:
"Ten scenariusz nigdy nawet nie leżał obok ekierki do scenariopisarstwa. Nie ma tu konstrukcji dramaturgicznej. Bohaterki nie mają konkretnych celów, a jak niektóre mają, to nie wiadomo, jaki jest ich plan i czy jego realizacja jest trudna. Nie ma przeszkód, nie ma stawki, nie ma przemian postaci. Jest chaos i scenariuszowa dezynwoltura."
Najpierw jest wątek, który można streścić: "Niania ma problem z powodu straconych narkotyków, ale w sumie nie ma żadnego problemu". To przeplata się z wątkiem "Aida jątrzy i przechytrza Nianię, ale jednak Stella jątrzy bardziej i przechytrza Aidę" oraz z wątkiem "Ania jest tak głupia, że przypadkiem wszystko jej się udaje" i wątkiem "Siekiera jest najgłupsza ze wszystkich."
"Ciężko w ogóle taki film analizować. W chaotycznej serii gagów możemy co najwyżej strzelać do wszystkiego, co się rusza, przy użyciu pytania "Dlaczego?""
NIANIA
Policja zabrała Niani tonę narkotyków. Dlaczego Niania, mądra i bezwzględna ganguska, nie szuka tych narkotyków w policji? Dlaczego nie szuka przecieku w swoim gangu? Dlaczego nie chce podstępem wybadać szefa Adama?
Dlaczego ona nie stara się rozwiązać problemu z Kolumbijczykami? Czy po śmierci Kacpra czuje, że już nie ma problemu i nic nie musi robić?
Dlaczego po tej porażce nie podejmuje kolejnej próby z innym kartelem np. z Meksyku? Mówiła przybranemu synowi, że dzięki temu przemytowi już nigdy nie będą musieli pracować. Dlaczego nie stara się już spełnić tego marzenia?
Jaka jest relacja Matiego i Niani? Czy on dla niej pracuje? Potem jest wrażenie, że jest jakimś lokalnym bossem. Dlaczego więc płynie łodzią do Kolumbii, żeby odbierać dla niej narkotyki?
Niania dowiaduje się, że Aida płynie do Polski z Matim. Dlaczego w żaden sposób na to nie reaguje, nie stara się z nią spotkać albo na niej zemścić?
Dlaczego Niania i Aida, gdy już przypadkiem odkryły, kto ukradł im narkotyki, nic z tym nie robią?
Dlaczego Adam z ABW wciąga Nianię w sprzedawanie oszukanej bomby dla islamskich bojowników? Dlaczego nie może tego zrobić sam? Po prostu Rashid by przyszedł z bombą już niby kupioną.
Jak Paweł, sąsiad Ani, reaguje na zmasakrowanego administratora Waldka? Jak reaguje jego dziecko? Oni muszą wiedzieć, że to robota Niani.
AIDA
Dlaczego chciała płynąć z Matim do Polski, skoro po przypłynięciu nic nie robi? Czy ma jakiś plan?
Dlaczego tak długo nic nie robi, a dopiero potem zaczyna ogarniać wrogów Matiego i zarabiać miliony? Co ją uruchamia do tego działania? Pozytywny wynik testu ciążowego?
Skoro tak łatwo może zarobić miliony sprzedając organy zabitych ludzi, to dlaczego nie robiła tego wcześniej w Kolumbii? Dlaczego nie robi tego z Matim w Polsce?
ANIA
W więzieniu tęskni do syna i jak nie dostaje od niego listu, to płacze. Dlaczego po wyjściu z więzienia o nim zapomina i nigdy nie próbuje się z nim skontaktować? Czy syn widzi ją w telewizji? Czy czyta jej książkę? Czy Niania widzi, że ona wyszła i czy dostrzega w niej zagrożenia dla swojej rodziny?
Ania umawia się na książkę, cięcie, książka jest już napisana. Czyli minęło kilka lub kilkanaście tygodni. Dlaczego w pozostałych wątkach nie ma takiego skoku czasowego? Czy wątek Ani jest opowiadany w innym czasie niż reszta, czy to po prostu niedbałość autorów?
Dlaczego pisarz interesuje się Anią dopiero po tym, jak udaremniła napad na sklep? Przecież on musiał o niej słyszeć wcześniej, jak trafiła do więzienia. Dlaczego ten sklep napada gang największych nieudaczników świata? Czy to jest intryga przebiegłego Adasia, podobnie jak sprzedaż butów?
Dlaczego niepełnosprawny Adaś po rozdziewiczeniu nagle staje się chamem i gardzi ludźmi? Dlaczego nagle z bazarowego sprzedawcy staje się doświadczonym managerem klubu?
Dlaczego Paweł, znajomy Niani, zatrudnia się w klubie Ani? Czy to jakaś intryga Niani? A może jego znajomość z Nianią to intryga Ani i jej przebiegłego Adasia, żeby odzyskać dziecko?
STELLA
Dlaczego Stella nagle zostaje złodziejką? Czy wcześniej miała przestępcze doświadczenia? Przecież matka od zawsze cierpiała przez ojca, a ojciec Mati od zawsze miał kochanki. Co się zmieniło, że ona nagle zmienia swoje życie?
Stella jest dobrą złodziejką, bardzo to lubi i zarabia pieniądze, których potrzebuje. Dlaczego po wpadce już nie kontynuuje tej kariery? Przecież złapali ją, a nie rozbili cały gang. Nawet jakby rozbili, to mogłaby trafić do innego gangu.
Dlaczego dopiero teraz Janis się w niej zakochał? Skoro zna jej ojca, musiał ją widzieć wcześniej.
Dlaczego jednak zakochuje się w Janisie, skoro wcześniej nabijała się z niego, że nie rozumie poezji?
Dlaczego ona wcześniej została wesołą ganguską, ale jak kocha Janisa mini króla gangu, to chce, żeby oboje żyli uczciwie?
Dlaczego jak Janis sabotuje własny transport narkotyków i oddaje go policji, to nikt nie ma do niego pretensji, a jak Niania traci transport narkotyków, to giną ludzie i wszyscy mają problem?
Po co do rannej Stelli przychodzi wdowa po żołnierzu Matiego? Jaką ta kobieta ma motywację, żeby mówić Stelli, że to jej ojciec zabił Janisa? Dlaczego Stella wierzy obcej kobiecie i na podstawie jej opowieści zabija kilkadziesiąt osób?
SIEKIERA
Dlaczego ona po śmierci ukochanego Javiera na afrykańskiej pustyni chce umrzeć w samobójczym zamachu na polskiej defiladzie? Czy naprawdę została bojowniczką państwa islamskiego i uwierzyła w to wszystko? Czy naprawdę jest tak naiwna? Czy naprawdę autorzy są tak naiwni, że wierzą, że jakikolwiek widz tego nie wyśmieje?
"No i taki to film. Przygody kobiet mafii nie mają sensu, nie wiadomo, jakie są ich motywacje i cele, zarządzanie informacją i budowanie świata jest niedbałe."
Na szczęście milion widzów już się zorientował i nie poszedł na tę część. Mam nadzieję, że na kolejną pójdzie jeszcze milion mniej i Patryk Vega zamiast robić filmy dla pieniędzy, zacznie robić filmy dla widza.
Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:
Zapraszam też do przeczytania innych analiz:
CÓRKA TRENERA
Ten film jest lepszy od połowy filmów pokazywanych w konkursie Festiwalu w Gdyni. Co można było poprawić w konstrukcji tej opowieści?
PLANETA SINGLI 3
Główny wątek nie ma konfliktu, więc widz nie ma na co czekać. Ten film powinien mieć tytuł: "Planeta nudy 3. Zagubieni w stodole."
POWRÓT DO LISTY ANALIZ
CÓRKA TRENERA
Ten film jest lepszy od połowy filmów pokazywanych w konkursie Festiwalu w Gdyni. Co można było poprawić w konstrukcji tej opowieści?
PLANETA SINGLI 3
Główny wątek nie ma konfliktu, więc widz nie ma na co czekać. Ten film powinien mieć tytuł: "Planeta nudy 3. Zagubieni w stodole."
OBSERWUJ
Instagram • Facebook
O MNIE
Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.
Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl
Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia: