PODSUMOWANIE FESTIWALU W GDYNI 2017

Dla fanów mojego poczytnego bloga przygotowałem raport o kondycji polskiego scenariopisarstwa. Rozwinięcia moich kontrowersyjnych opinii pojawią się w formie analiz kilka tygodni po premierze każdego filmu, gdy wszyscy wrócą z kin i będą mieli argumenty, by szkalować mnie w komentarzach.

W tym roku zazdrość przemawia przeze mnie wyjątkowo mocno, bo większość filmów w konkursie głównym, to filmy moich znajomych. Bardzo wszystkich lubię, jednak gdy siedzę w kinie z moją scenariuszową ekierką, widzę, że wielu filmom na etapie developmentu zabrakło kogoś, kto powiedziałby: „Hola, hola! Przecież to jeszcze nie jest gotowe!”

Koledzy i koleżanki, gratuluję wam nagród i zazdroszczę możliwości robienia filmów. Zanim mnie przeklniecie, weźcie pod uwagę, że moje serce przepełnia gorycz.


METODOLOGIA

Tworząc raport, wykorzystałem ogólnie dostępną wiedzę z zakresu konstruowania opowieści, moje własne reakcje jako widza oraz dziesiątki opinii pozyskanych na gdyńskich bankietach. Ładną kropeczkę postawiłem tylko tam, gdzie oglądam film i nie mam wątpliwości, że wiem. Tam gdzie mam wątpliwość i wiem tylko trochę - nie postawiłem ładnej kropeczki.

Do filmów z Konkursu Głównego dodałem dwa filmy, które według mnie, poczytnego blogera, powinny się w nim znaleźć, ponieważ są lepsze niż wiele filmów w tym konkursie.

Nie oceniam wartości filmu, która dla mnie jest pochodną sposobu opowiadania skonstruowanej opowieści. Oceniam tylko podstawy konstrukcyjne tych opowieści:

BOHATER
Nie mam wątpliwości, kto jest głównym bohaterem, czyli wkoło kogo jest zbudowana opowieść, kto podejmuje najważniejsze decyzje. Pomijam to, jak zbudowany jest ten bohater i ile o nim wiemy.

CEL
Nie mam wątpliwości, na jakie działanie decyduje się bohater, czyli co konkretnie chce osiągnąć na koniec tej opowieści. Pomijam to, jaką ma motywację i antagonistę, choć jest to potrzebne do budowania napięcia i wiarygodności.

DROGA
Nie mam wątpliwości, że wszystko, co robi bohater i co mu się przydarza, jest logiczne i podporządkowane jego drodze do osiągnięcia celu. Pomijam to, czy jego przeszkody są zróżnicowane i coraz trudniejsze, czy pokonanie każdej z nich czegoś go uczy i czy wymaga od niego coraz większego poświęcenia.

ZMIANA
Nie mam wątpliwości, że przygoda, którą przeżył bohater realizując swój cel, miała na niego wpływ, czyli że czegoś się nauczył, coś zrozumiał, jest inny, niż był na początku.


RAPORT

BOHATER CEL DROGA ZMIANA
AMOK . .
ATAK PANIKI * .
CATALINA .
CICHA NOC .
CZŁOWIEK Z MAGICZNYM PUDEŁKIEM . . .
CZUWAJ . .
DZIKIE RÓŻE . .
NAJLEPSZY . .
POKOT . . .
POMIĘDZY SŁOWAMI . .
PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI .
REAKCJA ŁAŃCUCHOWA . . . .
SZTUKA KOCHANIA . .
TARAPATY . .
TWÓJ VINCET . .
VOLTA . . . .
WIEŻA. JASNY DZIEŃ .
WYKLĘTY . . .
ZGODA .

*Dotyczy większości z sześciu wątków.


WNIOSKI

Wniosków z raportu nie napiszę, bo kim ja jestem, żeby wygłaszać, co polscy twórcy potrafią, a czego nie.

Ale zaraz, przecież jestem widzem! Zatem wygłoszę:

Polskim twórcom w zdecydowanej większości udało się przedstawić mi głównego bohatera.

Tylko niewiele ponad połowa z nich potrafiła złożyć mi obietnicę, o czym będzie film, czyli określić mi cel głównego bohatera.

Największy problem, co nie jest zaskoczeniem, to skonstruowanie opowieści w sposób, który odbiorę jako logiczny i koherentny. Chodzi o przebieg drugiego aktu, czyli tak naprawdę opowiadanie opowieści.

Wszystkie powyższe problemy sprawiają, że w większości przypadków nie wiem, o czym jest ta opowieść. Nie wiem, jak zmienia się bohater, a więc nie rozumiem, co autor chce mi przekazać.


ŻYCZENIA

Życzę wszystkim więcej pieniędzy na prace literackie i więcej cierpliwości w fazie developmentu. Pozdrawiam serdecznie i polecam się.


Przeczytaj inne analizy

TWÓJ VINCENT

Gratuluję, zazdroszczę, ale też nie boję się pytać: dlaczego znalazły się miliony na artystów malarzy, a nie znalazło nic na artystów scenarzystów i artystów konsultantów?

CZYTAJ

TARAPATY

Ten film ma wiele rzeczy, których nie ma większość polskich filmów: bohatera, cel, przeszkody, przemianę. Jednak ocierając łzy radości, widzę, że ma też mnóstwo naiwności, niewiarygodności i niekonsekwencji.

CZYTAJ
POWRÓT DO LISTY ANALIZ






O MNIE

Bardzo lubię oglądać filmy i zazdroszczę wszystkim, którzy spędzają życie na ich robieniu. Na tym poczytnym blogu z humorem punktuję słabości i niekonsekwencje analizowanych produkcji, starając się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Nowe analizy publikuję dopiero, jak filmy znikają z kin. Wszystkim czytelnikom, widzom i twórcom życzę lepszych scenariuszy i zachęcam do chodzenia na polskie kino. A jeśli ktoś marzy o takiej analizie swojego tekstu, zapraszam do przeczytania FAQ.

Artur Wyrzykowski

FAQ

· Hej Artur! Co ty właściwie robisz?

Jestem analitykiem. Czytam teksty i analizuję je pod kątem gatunku, konstrukcji opowieści, przebiegu wątków, przebiegu postaci, relacji, konstrukcji scen, przesłania.

· Czyli jesteś konsultantem scenariuszowym?

Nie. Zadaniem konsultanta jest towarzyszenie autorowi w procesie tworzenia. Konsultant nie daje autorowi gotowych rozwiązań, tylko poprzez zadawanie właściwych pytań uświadamia mu słabości w jego tekście i nakierowuje na lepsze rozwiązania. Wierzę, że każdy autor potrzebuje konsultanta i mogę wielu polecić. Ja natomiast nie biorę odpowiedzialności za proces tworzenia. Pracuję z tekstem, nie z autorem. Dekonstruuję tekst i proponuję swoje rozwiązania, które autor może wykorzystać, jeśli chce.

· Jak to właściwie wygląda?

Tak, jak moja modelowa analiza "Pokotu".

· Wow. Ile to trwa?

Analiza treatmentu zajmuje jeden dzień, analiza scenariusza to dwa lub trzy dni. Zależy od objętości i zaawansowania projektu.

· Ile kosztuje taka znakomita analiza?

Jeśli Twój film jest już w kinach, to dostaniesz ją za darmo. Jeśli jednak wciąż rozwijasz projekt, to powinieneś mieć budżet na prace literackie. Dla autorów, którzy nie związali się jeszcze z producentami, przygotowałem promocje.

Masz projekt? Napisz: halo@arturwyrzykowski.pl




POLECAM

W kinach od 2 lutego:


W kinach od 23 lutego:

W kinach od 2 marca:


W kinach od 16 marca:

W kinach od 13 kwietnia:

NAJMOCNIEJ POLECAM