PODSUMOWANIE FESTIWALU W GDYNI 2017

Dla fanów mojego poczytnego bloga przygotowałem raport o kondycji polskiego scenariopisarstwa. Rozwinięcia moich kontrowersyjnych opinii pojawią się w formie analiz kilka tygodni po premierze każdego filmu, gdy wszyscy wrócą z kin i będą mieli argumenty, by szkalować mnie w komentarzach.

W tym roku zazdrość przemawia przeze mnie wyjątkowo mocno, bo większość filmów w konkursie głównym, to filmy moich znajomych. Bardzo wszystkich lubię, jednak gdy siedzę w kinie z moją scenariuszową ekierką, widzę, że wielu filmom na etapie developmentu zabrakło kogoś, kto powiedziałby: „Hola, hola! Przecież to jeszcze nie jest gotowe!”

Koledzy i koleżanki, gratuluję wam nagród i zazdroszczę możliwości robienia filmów. Zanim mnie przeklniecie, weźcie pod uwagę, że moje serce przepełnia gorycz.


METODOLOGIA

Tworząc raport, wykorzystałem ogólnie dostępną wiedzę z zakresu konstruowania opowieści, moje własne reakcje jako widza oraz dziesiątki opinii pozyskanych na gdyńskich bankietach. Ładną kropeczkę postawiłem tylko tam, gdzie oglądam film i nie mam wątpliwości, że wiem. Tam gdzie mam wątpliwość i wiem tylko trochę - nie postawiłem ładnej kropeczki.

Do filmów z Konkursu Głównego dodałem dwa filmy, które według mnie, poczytnego blogera, powinny się w nim znaleźć, ponieważ są lepsze niż wiele filmów w tym konkursie.

Nie oceniam wartości filmu, która dla mnie jest pochodną sposobu opowiadania skonstruowanej opowieści. Oceniam tylko podstawy konstrukcyjne tych opowieści:

BOHATER
Nie mam wątpliwości, kto jest głównym bohaterem, czyli wkoło kogo jest zbudowana opowieść, kto podejmuje najważniejsze decyzje. Pomijam to, jak zbudowany jest ten bohater i ile o nim wiemy.

CEL
Nie mam wątpliwości, na jakie działanie decyduje się bohater, czyli co konkretnie chce osiągnąć na koniec tej opowieści. Pomijam to, jaką ma motywację i antagonistę, choć jest to potrzebne do budowania napięcia i wiarygodności.

DROGA
Nie mam wątpliwości, że wszystko, co robi bohater i co mu się przydarza, jest logiczne i podporządkowane jego drodze do osiągnięcia celu. Pomijam to, czy jego przeszkody są zróżnicowane i coraz trudniejsze, czy pokonanie każdej z nich czegoś go uczy i czy wymaga od niego coraz większego poświęcenia.

ZMIANA
Nie mam wątpliwości, że przygoda, którą przeżył bohater realizując swój cel, miała na niego wpływ, czyli że czegoś się nauczył, coś zrozumiał, jest inny, niż był na początku.


RAPORT

BOHATER CEL DROGA ZMIANA
AMOK . .
ATAK PANIKI * .
CATALINA .
CICHA NOC .
CZŁOWIEK Z MAGICZNYM PUDEŁKIEM . . .
CZUWAJ . .
DZIKIE RÓŻE . .
NAJLEPSZY . .
POKOT . . .
POMIĘDZY SŁOWAMI . .
PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI .
REAKCJA ŁAŃCUCHOWA . . . .
SZTUKA KOCHANIA . .
TARAPATY . .
TWÓJ VINCET . .
VOLTA . . . .
WIEŻA. JASNY DZIEŃ .
WYKLĘTY . . .
ZGODA .

*Dotyczy większości z sześciu wątków.


WNIOSKI

Wniosków z raportu nie napiszę, bo kim ja jestem, żeby wygłaszać, co polscy twórcy potrafią, a czego nie.

Ale zaraz, przecież jestem widzem! Zatem wygłoszę:

Polskim twórcom w zdecydowanej większości udało się przedstawić mi głównego bohatera.

Tylko niewiele ponad połowa z nich potrafiła złożyć mi obietnicę, o czym będzie film, czyli określić mi cel głównego bohatera.

Największy problem, co nie jest zaskoczeniem, to skonstruowanie opowieści w sposób, który odbiorę jako logiczny i koherentny. Chodzi o przebieg drugiego aktu, czyli tak naprawdę opowiadanie opowieści.

Wszystkie powyższe problemy sprawiają, że w większości przypadków nie wiem, o czym jest ta opowieść. Nie wiem, jak zmienia się bohater, a więc nie rozumiem, co autor chce mi przekazać.


ŻYCZENIA

Życzę wszystkim więcej pieniędzy na prace literackie i więcej cierpliwości w fazie developmentu. Pozdrawiam serdecznie i polecam się.


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:

Wspieraj Autora na Patronite
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


TARAPATY

Ten film ma wiele rzeczy, których nie ma większość polskich filmów: bohatera, cel, przeszkody, przemianę. Jednak ocierając łzy radości, widzę, że ma też mnóstwo naiwności, niewiarygodności i niekonsekwencji.

VOLTA

Juliusz Machulski był mistrzem. Jednak jak pokazują ostatnie lata jego kariery: czas niszczy wszystko. Większość tego filmu to niestety pokaz absurdów, nielogiczności i braku szacunku dla widza.

POWRÓT DO LISTY ANALIZ



OBSERWUJ
InstagramFacebook

O MNIE


Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.

Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:

Postaw mi kawę na buycoffee.to



DOUCZKI














MOJE FILMY