UKRYTA SIEĆ

Scenariusz: Łukasz M. Maciejewski, Jakub Szamałek, Piotr Adamski

Reżyseria: Piotr Adamski

Ten dreszczowiec w trakcie doświadczania może być bardzo angażujący, ponieważ
• bohatera jest stroną tajemniczego konfliktu, który ma bardzo wysoką stawkę
• bohatera ma wiele atrakcyjnych, niedomyślnych relacji
• opowieść jest bardzo dobrze reżyserowana

Jednak w ostatnim akcie okazuje się, że ta opowieść nie ma sensu. To znaczy, że jest zbudowana na potrzebach autorów, a nie na potrzebach postaci.

Wszystko, co wcześniej robi Julita, jest zrozumiałe i jest trudne. Czyli działa dobrze.


KONSTRUKCJA

1 ZWYKŁE ŻYCIE

Julita jest ambitną i pozbawianą empatii dziennikarką portalu, którego poziom jest na poziomie bruku. Ma dobrą relację z tatą Henrykiem, gwiazdą telewizji. Zajmuje się sprawą tajemniczej śmierci innej gwiazdy telewizji, Gustawa. Tajemniczy ktoś ostrzega ją, żeby odpuściła śledztwo, ale ona nie chce.


2 ZABURZENIE

Pewnego dnia tajemniczy ktoś włamuje się do jej komputera. Kradnie nagranie jej masturbacji i publikuje. Julita jest skompromitowana i traci pracę.


3 CEL

Julita postanawia znaleźć tajemniczego prześladowcę.


4 PRZESZKODY

Julita musi zdobyć nowy sprzęt, przestać narażać siostrę i jej dziecko, przekonać producentkę do współpracy, skraść nagrania ochroniarza, skraść nadajnik z policyjnego parkingu, wytrzymać psychicznie kolejne groźby hakera, przeżyć zderzenie z autem, zaufać policjantowi Jankowi, włamać się do domu hakera.


5 PRZEMIANA

Stawka jej śledztwa rośnie. Zaczyna, walcząc o swoją karierę. Potem walczy o swoją rodzinę. Potem walczy o swoje życie. Potem walczy o przerwanie gwałcenia dzieci. W wyniku pokonywania przeszkód na drodze do znalezienia tajemniczego prześladowcy, Julita staje się coraz bardziej empatyczna. Odbudowuje relację z tatą i staje po stronie ofiar.


6 KULMINACJA

Empatyczna Julita chce przekazać mediom informacje o aferze pedofilskiej. Jednak nie wybiera poważnych redakcji, tylko swoje byłe miejsce pracy. Mówi, że nic nie chce od szefki, ale może chce, skoro wybrała akurat ją. Załóżmy, że naprawdę się zmieniła i nic nie chce, a tylko tam w ciągu godziny może ogarnąć publikację. Jedzie, ale zostaje porwana przez hakera Emila, który przekonuje ją, że nie jest zły i prosi o jeszcze jeden dzień na sprzątanie zła. Julita się zgadza. Następnego dnia Emil zabija jej tatę, a kilka dni później przekazuje jej dane wszystkich złych osób, które namierzył. Julita rozmawia z siostrą o pedofilii ojca i siostra każe jej nikomu nie mówić. Co zrobi Julita? Czy stanie po stronie ofiar, opublikuje tę listę, ale przy okazji skompromituje swojego tatę i swoją siostrę? Czy jednak będzie wygodnie milczeć dla dobra rodziny? Czy Julita naprawdę się zmieniła?

Ten dylemat nie działa dobrze, ponieważ nie została zbudowana stawka. Julita za mało kocha tatę, żeby chciała walczyć o jego dobre imię. Haker jest za mało ambiwalentny, żeby Julita mogła podejrzewać, że niesłusznie oskarża tatę. Ta stawka buduje się dopiero w scenie z siostrą, która sama jest ofiarą gwałtu taty i nie chce, żeby ktokolwiek się dowiedział. Dopiero po tej rozmowie Julita ma dylemat, co wybrać. Jednak wciąż podjęcie decyzji zdaje się oczywiste. Jedna sesja u psychologa załatwi zgodę siostry, ponieważ od tej zgody zależy, czy kolejne dzieci będą gwałcone jak ona. Nie wiadomo też, na czym polega intryga Emila - dlaczego wysyła te dane Julicie, zamiast wysłać je policji albo dalej zabijać?


INTRYGI

Czyli ukryte przed bohaterą (a często przed widzami) procesy realizowania celów przez inne postacie. W tej opowieści wszystkie intrygi są niespójne. Czyli deklarowane cele tych postaci nie pasują do sposobu, w jaki realizują te cele.


HAKER EMIL

Dlaczego zabija Gustawa właśnie teraz? Czy dopiero odkrył tę pedofilską siatkę? Jak na nią trafił? Potem jest gotowy iść do więzienia, czyli to nie jest zawodowy tropiciel pedofili.

Czy to on wysyła Julicie zdjęcie zabitego Gustawa? Tak wynika z dalszego przebiegu opowieści, ponieważ wysyła jej też inne rzeczy (np. zdjęcie policjanta Janka) i to jedyny nieznany numer, który wysyła jej zdjęcia. Z filmu nie wynika, że Julita ma jakichś informatorów. Dlaczego najpierw uruchamia ją do śledztwa, a potem niszczy jej życie, żeby zatrzymać jej śledztwo?

Czy to on kryje się za lustrem w mieszkaniu zabitego Gustawa? Jeśli tak, dlaczego przychodzi tam dopiero kilka dni po jego śmierci? Julita znajduje zeszyt z tajnymi stronami w minutę od wejścia do mieszkania. Czy to znaczy, że skryty za lustrem Emil wszedł do mieszkania minutę przed nią i jeszcze nie miał czasu spojrzeć na centralne miejsce mieszkania (stolik w salonie), a już musiał uciekać za lustro?

Dlaczego auto Gustawa na parkingu zachowuje się jak opętane? Czy Emil testuje możliwość kontroli auta? Jeśli tak, to dlaczego robi testy świateł, bagażnika i szyb, a nie tego, co jest mu potrzebne do zabójstwa, czyli kierownicy? Dlaczego robi te testy na parkingu przed kamerami ochrony? Dlaczego jako mistrz hakowania nie kasuje nagrań, przez które (jak się okazuje) zostaje odkryty? Dlaczego nie chce zacierać śladów?

Dlaczego mistrz hakowania, który wie, jak ważna jest precyzja każdej litery, żeby kod działał, myli słowa w swoim ulubionym cytacie, który wszędzie cytuje?

Dlaczego mistrz hakowania, który robi nielegalne i niebezpieczne rzeczy, informuje cały świat, gdzie mieszka? Nawet jeśli jego firma jest zarejestrowana w domu, to dlaczego nie ukrywa tego adresu? Dlaczego nie ma siedziby firmy w wirtualnym biurze, gdzie ma tylko skrytkę pocztową?

Dlaczego mistrz hakowania wychodzi z domu i nie włącza blokady ekranu? Dlaczego ta blokada nie włącza się sama po 5 minutach? Wtedy nie musiałby zdalnie kasować zawartości komputera.

Skąd wiedział, że Julita będzie jechać taksówką do redakcji, skoro Julita ma teraz zwykły telefon bez internetu? Czy Emil podsłuchuje całą redakcję? Jak mu się udało zdobyć taksówkę, dojechać na miejsce i być przed kierowcą, który już ma taksówkę i musi tylko dojechać na miejsce?

Dlaczego po zabiciu Gustawa potrzebuje kilkunastu dni, żeby zabić Henryka? Dlaczego nie może tego zrobić tego samego dnia, w taki sam sposób? Henryk też kieruje autem. Jeśli woli go zabić podczas dializy, to dlaczego przygotowanie tego zamachu tak długo trwa? W tym czasie Emil robi wiele hakerskich rzeczy skierowanych przeciwko Julicie. Dlaczego, zamiast szykować dla niej animację ze spadającym kowadłem albo montować film z marszu kobiet, nie szykuje zabójczej dializy jej taty?

Dlaczego chce ukryć przed światem, że Gustaw i Henryk byli pedofilami? Przecież świat powinien wiedzieć, że dwóch społecznie uprzywilejowanych dziadów zostało zabitych za gwałcenie dzieci. Wtedy inny zły dziad mógłby się przestraszyć i mniej dzieci byłoby gwałconych.

Dlaczego on myśli, że Julita będzie zainteresowana utrzymaniem dobrego zdania o tacie pedofilu? Sam mówi, że wyciął nowotwór, który zżerał jej rodzinę. Jeśli to prawda, to nie trzyma się martwego nowotworu w rodzinie, żeby udawać, że nie był nowotworem. Gdyby rozmowa Julity z siostrą była wcześniej i gdyby Emil ją podsłuchał i wiedział, że siostra sama jest ofiarą i nie chce, żeby jej cierpienie stało się publiczne, to miałby podstawę, żeby zaproponować Julicie taki układ. Wtedy wiedziałby, że ona będzie mieć dylemat.

Dlaczego kończy swoją misję na zabiciu Henryka? Dlaczego nie chce zabić innych ludzi, których namierzył? Jeśli jest gotowy oddać ich policji, to dlaczego nie chciał oddać policji Gustawa i Henryka? Czym oni się różnią od reszty osób z pliku wysłanego na końcu filmu?

Dlaczego samotny mściciel Emil wysyła namiary na pedofili córce pedofila, która chce ukryć zbrodnie taty, zamiast wysłać je do innego samotnego mściciela, który pracuje w policji? Czy celem Emila jest moralny egzamin Julity, czy zmniejszenie liczby gwałconych dzieci?


TATA HENRYK

Wie, że jego pedofilski towarzysz zginął w tajemniczych okolicznościach. Dlaczego nie boi się, że sam też może zginąć? Wynajmuje córce ochroniarza. Czy wynajął go również dla siebie?

Po co wynajmuje córce ochroniarza? Przed czym on ma ją chronić, skoro zagrożenie jest z komputera? Dlaczego nie chce jej wynająć hakera?


POLICJANT JANEK

Działa nielegalnie, bez wiedzy policji. Wabi skompromitowaną Julitę i udaje pracownika restauracji. Czy on spędza w tej restauracji kilka dni? Czy robi coś jeszcze w sprawie swojego śledztwa, poza czekaniem na wieści od Julity?

Jeśli tak bardzo zależy mu na dobru dzieci, że ryzykuje swoją karierę i prowadzi własne śledztwo, to dlaczego wysyła Julitę po nadajnik na policyjny parking? Dlaczego nie chce iść z nią? Dlaczego nie chce iść sam? Wtedy jako policjant mógłby się swobodnie rozglądać po parkingu.

On i Julita znajdują Emila i Janek myśli, że to szef siatki pedofili. Julita jedzie do swojej redakcji. A co robi samotny mściciel Janek? W jaki sposób chce rozbić tę siatkę? Czy próbuje jakoś powstrzymać Emila? Czy kiedykolwiek potem rozmawia z Julitą na temat dalszych działań?


SIOSTRA MAGDA

Widzi, że Julita pokłóciła się z tatą i wyprowadziła od niego. Widzi, że nie chce go spotykać i nie mówi, co się stało. Chce pomóc i odwołuje się do milczącej mamy, która też nie chciała rozmawiać, a potem się zabiła. Jednak Magda domyśla się, dlaczego mama się zabiła. Wie, że mają w rodzinie pedofila, bo chroni przed nim swoje dziecko. Dlaczego nie myśli, że właśnie ta sprawa poróżniła Julitę i tatę? Przecież to jest pierwsze skojarzenie. Dlaczego zachęca ją do mówienia, a sama uważa, że Julita nie ma prawa wiedzieć? Czy jakby Julita miała dziecko, to Magda też by jej nie powiedziała?


SZEFKA ANKA

Dlaczego po zwolnieniu Julity nikt nie kontynuuje tematu tajemniczej śmierci Gustawa? Przecież to był najpopularniejszy tekst dnia, sama gratulowała Julicie. Dlaczego pozbawiona skrupułów Anka odpuszcza taki super temat? Czy haker również jej wysłał animację z morderczym kowadłem?


Jeśli ta analiza czegoś Cię nauczyła, rozważ wsparcie 5 zł:

Wspieraj Autora na Patronite
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Zapraszam też do przeczytania innych analiz:


ZIELONA GRANICA

Ten film powinien być naszym reprezentantem w konkursie oscarowym, ponieważ to poruszająca i dobrze skonstruowana opowieść na bardzo ważny, uniwersalny temat.

OPERACJA: SOULCATCHER

Tyle pracy wykonanej dla naszej, widzów, uciechy. Aktorzy skaczą, walczą, jęczą z bólu. Są wybuchy, strzelanki, pościgi, helikoptery. Tyle wspaniałości twórcy nam naszykowali. Dlaczego wśród tych wspaniałości nie ma scenariusza?

POWRÓT DO LISTY ANALIZ



OBSERWUJ
InstagramFacebook

O MNIE


Artur Wyrzykowski - analityk opowieści. Prowadzę prace scenariuszowe filmów i seriali: od streszczenia ustawiającego konstrukcję opowieści do tekstu gotowego do produkcji. Analizuję scenariusze, gdy producenci nie wiedzą, co dalej, albo gdy trzeba skrócić scenariusz i dopasować go do budżetu. Konsultuję wersje montażowe.

Wkrótce będę robić debiut "To się nie dzieje", który piszę, reżyseruję i produkuję. Ale zdjęcia za troszkę, więc mam jeszcze czas na analizy. Zapraszam: artur@nieskonczone.pl

Na tym poczytnym blogu analizuję polskie filmy i staram się udowodnić, że ich scenariusze są nieskończone. Jeśli moje analizy są dla Ciebie wartościowe, zachęcam do wsparcia:

Postaw mi kawę na buycoffee.to



DOUCZKI








ANALIZY ZAGRANICZNYCH FILMÓW








MOJE FILMY